راه‌های درمان سیاهی دور چشم

websepanta
سیمین سیمینی
date_range فروردین ۹, ۱۴۰۰
message نظر 0
درمان سیاهی دور چشم

تیرگی یا سیاهی زیر چشم مشکل جدی برای سلامتی محسوب نمی‌شود اما بسیاری از افراد احساس می‌کنند که سیاهی، چشم آن‌ها را خسته، پیر یا ناسالم نشان می دهد. بنابراین، این موضوع یک مشکل مربوط به زیبایی است که افراد با رفع آن احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری نسبت به خود پیدا می‌کنند.

برای درمان سیاهی دور چشم روش‌های مختلف طبیعی و پزشکی وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن یا کاهش آن بکار ببرید. اگرچه همه این روش‌های درمانی دائمی نیستند، اما با استفاده مداوم و همیشگی از این روش‌ها می‌توانید تا حد زیادی از شر سیاهی دور چشم خود خلاص شوید.


دلایل تیرگی زیر چشم

انقباض رگ‌های خونی که باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) یا نازک شدن پوست اطراف چشم می‌شود، ممکن است باعث تیرگی زیر چشم شوند. هایپرپیگمانتاسیون یا بی‌نظمی رنگدانه‌های پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن ملانین بیشتری تولید کرده است. به‌طورکلی تمام دلایل یا عواملی که باعث تیرگی و گودی زیر چشم می‌شوند عبارتند از:

  • کمبود خواب یا عادت‌های نامناسب خواب
  • ژنتیک یا وراثت
  • آلرژی
  • کاهش سطح بافت چربی در اطراف چشم
  • نازک شدن پوست زیر چشم
  • کم خونی ناشی از کمبود آهن
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • مالش مکرر چشم
  • سیگار کشیدن
  • شرایط مربوط به تیروئید
  • کمبود آب بدن
  • درماتیت آتوپیک (اگزما)
  • استفاده از قطره چشم برای درمان بیماری گلوکوم

توجه کنید که یکی دیگر از دلایل سیاهی دور چشم، روند طبیعی افزایش سن است. با افزایش سن، بدن شما تمایل به از دست دادن چربی و کلاژن دارد و پوست شما اغلب نازک‌تر می‌شود. این موضوع می‌تواند رگ‌های خونی زیر پوست چشم‌های شما را برجسته‌تر کرده و باعث تیرگی آن شود. تیرگی زیر چشم بیشتر در افراد با رنگ پوست تیره دیده می‌شود و تصور می‌شود که این موضوع به دلیل تغییر در رنگدانه‌های افراد تیره پوست نسبت به افراد با پوست روشن باشد.

درمان‌های طبیعی برای سیاهی دور چشم

درمان‌های طبیعی و خانگی برای درمان سیاهی دور چشم

تعدادی از درمان‌های خانگی ساده می‌توانند تیرگی زیر چشم را کاهش دهند. اگرچه برخی از این درمان‌ها از نظر علمی اثبات نشده‌اند، اما حداقل ارزش آزمایش کردن را دارند، زیرا بسیاری از آن‌ها کم‌هزینه هستند و هیچ عارضه جانبی ندارند. توجه داشته باشید که برای نتیجه گرفتن از روش‌های ذکر شده، باید آن‌ها را به‌طور مداوم و روزانه به مدت معینی تکرار کنید. این درمان‌ها عبارتند از:

1.خواب بیشتر

داشتن خواب کافی و باکیفیت به شما کمک می‌کند که سیاهی و گودی زیر چشم را کاهش داده یا از آن جلوگیری کنید. کمبود خواب می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شما شود و تیرگی سیاه را بیشتر نمایان کند.بهتر است هفت تا هشت ساعت استراحت کنید تا از ظاهر شدن سیاهی های زیر چشم جلوگیری شود.

در حالی که کمبود خواب می تواند در تولید حلقه های تیره زیر چشم شما نقش داشته باشد ، اما گاهی اوقات نحوه خوابیدن شما نیز موثر است. سر خود را با چند بالش بلند کنید تا از جمع شدن مایعات در زیر چشمان شما جلوگیری شود زسزا باعث پف کردن و متورم شدن آنها می شود.

2.خیار

استفاده از برش‌های خیار روی چشم‌ها می‌تواند چشم‌های خسته را تسکین داده و پف زیر چشم را کاهش دهد. مقدار زیاد آب و ویتامین C موجود در خیار نیز به تغذیه و مرطوب‌سازی پوست کمک می‌کند. خیار همچنین حاوی سیلیس است که برای داشتن بافت پوستی سالم، ماده‌ای ضروری است.

خیار  برای تیرگی چشم

3.آب سیب‌زمینی

سیب زمینی منبع زیاد ویتامین C است که از جمله موارد دیگر برای سنتز کلاژن برای تقویت پوست سالم و جوان به نظر می رسد. برای استفاده از  ویتامین C برای درمانحلقه های سیاه زیر چشم ، مقداری سیب زمینی رنده کنید. آب سیب زمینی را استخراج کرده و برخی از پد های پاک کننده آرایش پنبه را در آب خیس کنید. پدها را به مدت حدود 10 دقیقه روی چشم خود قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.

4.آب پرتقال

از آنجا که آب پرتقال هم از نظر ویتامین A و هم از نظر محتوای C زیاد است ، می تواند به رفع سیاهی تیرگی زیر چشم کمک کند. چند قطره گلیسیرین به آب پرتقال اضافه کنید و سپس یک پد پاک کننده آرایش پنبه را خیس کنید تا به پوست زیر چشم خود بمالد. شما از مزایای ویتامین های پرتقال و همچنین درخشش طبیعی گلیسیرین بهره خواهید برد.

5.کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد بر روی چشم می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض کرده و باعث کاهش تیرگی زیر چشم شود.چند قطعه یخ را در یک دستمال تمیز بپیچید و به چشم خود بمالید. همچنین می توانید یک پارچه شستشو را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه آن را به پوست زیر چشم خود بمالید. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ ، این روند را تکرار کنید.

6.تی بگ (چای کیسه‌ای)

گذاشتن چای کیسه‌ای زیر چشم ممکن است به کاهش تیرگی و پف زیر چشم کمک کند، زیرا کافئین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و گردش خون در اطراف چشم را تحریک می‌کند. برای این کار باید ابتدا دو عدد چای کیسه‌ای سبز یا سیاه را در آب جوش قرار دهید تا خیس شده و دم بکشد، سپس آن‌ها را برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شوند و بعد آن‌ها را روی چشمان خود قرار دهد. به‌جای تی بگ می‌توانید از دو عدد پد که به چای دم‌کشیده آغشته شده‌اند نیز استفاده کنید.

تی بگ برای درمان سیاهی دور چشم

7.گلاب

گلاب فقط بوی خارق العاده ای نمی دهد، همچنین می تواند پوست خسته را تسکین و جوان سازی کند. مانند خیار ، گیرنده ملایمی است ، بنابراین می تواند به عنوان یک ماده تقویت کننده پوست عمل کند. فقط کافی است چند دقیقه پد های پاک کننده آرایش پنبه را در گلاب خیس کنید و سپس بگذارید پد های آرایش خیس خورده روی پلک های بسته شما بمانند. اجازه دهید آنها را برای مدت زمان حدود 15 دقیقه دو بار در روز بگذارید.

8.روغن نارگیل

روغن نارگیل به عنوان یک ضد التهاب طبیعی و ملایم ، یک روش موثر برای روشن شدن تیرگی زیر حلقه های چشم است. در ضمن روشن می شود و برای جلوگیری از چین و چروک و خطوط ریز زیر چشم مرطوب می شود. از روغن نارگیل مانند روغن ویتامین E استفاده کنید: آن را به زیر چشم بمالید ، بگذارید یک شب بماند و صبح بشویید.

9.شیر سرد

لبنیات مانند شیر منبع بسیار خوبی از ویتامین A است که حاوی رتینوئیدهایی است که برای روشن و جوان جلوه دادن پوست بسیار مناسب است. برای به دست آوردن فواید ویتامین A شیر ، مدتی یک پد پاک کننده آرایش را در یک کاسه شیر سرد خیس کنید. با استفاده از پد شیر را به کیسه های زیر چشم خود بمالید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بماند، سپس با آب گرم بشویید. این عمل را روزی دو بار تکرار کنید.

10.گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است ، ماده ای که برای سلامت قلب و عروق ، بینایی و پوست شما عالی است. لیکوپن می تواند به ایجاد پوستی نرم و لطیف و همچنین کاهش تیرگی در زیر حلقه های چشم کمک کند. برای به دست آوردن فواید پزشکی لیکوپن موجود در گوجه فرنگی ، مقدار مساوی آب گوجه فرنگی را با آبلیمو مخلوط کنید و سپس از یک پنبه یا یک پد پاک کننده آرایش استفاده کنید تا آن را در زیر چشم خود بمالید.

محلول را به مدت 10 دقیقه بگذارید و سپس با آب گرم دو بار در روز بشویید. معجون خوشمزه ای از آب گوجه فرنگی ، آب لیمو و برگ نعناع برای نوشیدن روزانه همچنین به بهبود سلامت کلی شما و همچنین پوست کمک می کند.

گوجه فرنگی برای درمان سیاهی دور چشم

11.کافئین و ویتامین K

یک مطالعه معتبر نشان داد که قرار دادن یک پد حاوی مخلوطی از کافئین و ویتامین K در زیر چشم منجر به کاهش عمق چین و چروک و تیرگی زیر چشم می‌شود.

12.ماساژ صورت (فیشال)

گردش خون ضعیف در اطراف چشم می‌تواند باعث ایجاد سیاهی دور چشم شود. بنابراین با ماساژ آرام اطراف ناحیه چشم می‌توانید به بهبود گردش خون و کاهش تیرگی زیر چشم کمک کنید.

13.محصولات حاوی آنتی اکسیدان

محصولاتی که حاوی آنتی اکسیدان هستند می‌توانند به کاهش ظاهری سیاهی زیر چشم کمک کنند. ویتامین‌های E و C آنتی اکسیدان‌های مفید برای تیرگی زیر چشم هستند.

14.روغن بادام و ویتامین E

اگر ترکیب مساوی از روغن بادام و ویتامین E را قبل از خواب زیر چشم زده و ماساژ دهید، سپس صبح آن را با آب سرد بشویید و این روتین را هر شب تکرار کنید، می‌توانید تیرگی زیر چشم را از بین ببرید.

15.کانسیلر آرایشی

اگرچه آرایش و مواد آرایشی سیاهی چشم را درمان نمی کنند ، اما می توانند به استتار آنها کمک کنند. کانسیلرها می توانند نشانه های تیره را بپوشانند بنابراین با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب می شوند. با این حال ، مانند هر نوع محصول موضعی یا آرایش ، از ازین محصولات با دقت استفاده کنید. برخی از محصولات می توانند علائم شما را بدتر کنند و ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند. اگر علائم نامنظم ناشی از درمان موضعی داشتید ، بلافاصله استفاده را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

16.زردچوبه

زردچوبه به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب قدرتمند و طبیعی تیرگی ها را به حداقل می رساند. مقداری پودر زردچوبه را با آب آناناس مخلوط کرده و یک خمیر غلیظ ایجاد کنید. با استفاده از پارچه ای نرم و گرم و مرطوب این مخلوط را به حلقه های زیر چشم خود بمالید و بگذارید خمیر به آرامی جذب شود. این روال را روزی یک بار تکرار کنید.

17.بیشتر شکلات تیره بخورید

غذاهای غنی از فلاونول مانند شکلات تلخ از اثرات مضر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند، در نتیجه روند پیری ناشی از مدت زمان زیادی در آفتاب را کند می کند. تحقیقات نشان داده است که مواد مغذی موجود در شکلات تلخ می تواند بر تیرگی زیر چشم نیز اثر داشته باشد.

18.ماهی قزل آلا بیشتر بخورید

امگا 3 را می توان در غذاهایی مانند ماهی قزل آلا و گردو یافت. تجمع خون در زیر حلقه های دور چشم باعث ایجاد تیرگی میشود . این اسیدهای چرب جریان خون در پوست را بهبود می بخشند و خون را به تمام صورت میفرستند و بنابراین در رفع سیاهی دور چشم موثرند.

19.به پشت بخوابید

از آنجا که خوابیدن به پهلو یا شکم باعث می شود جاذبه تاثر بیشتری بر روی بدن شما داشته باشد، به این معنی که مایعات می تواند زیر چشم شما جمع شود ، سعی کنید به پشت بخوابید و یک بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید.

20.روزانه دو بار از مرطوب کننده ها استفاده کنید

اساسی ترین عادت خوب را فراموش نکنید: دو بار در روز مرطوب کننده بزنید. از مرطوب کننده سبک تری با SPF برای روز استفاده کنید و حتماً هر شب قبل از خواب از مرطوب کننده و کرم دور چشم استفاده کنید.

استفاده از مرطوب کننده برای چشم

راه های پزشکی برای درمان سیاهی دور چشم

اگر درمان‌های خانگی نتوانند شما از تیرگی زیر چشم خلاص کند می‌تواند برای مشاوره در مورد درمان پزشکی به یک پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. گزینه‌های درمان پزشکی شامل موارد زیر می‌شوند:

1. کرم‌ها و محصولات پوستی دور چشم

محصولات پوستی مختلف مخصوص زیر چشم مانند کرم‌ها، ماسک‌ها و پچ‌ها می‌توانند درصورت مصرف دوره‌ای حداقل 3 ماهه باعث کاهش و بهبود تیرگی دور چشم شوند. همچنین کرم‌های حاوی هیدروکینون، ترتینوئین، کوجیک اسید، آزالیک اسید تأثیر به‌سزایی در روشن سازی پوست و درمان هیپرپیگمنتاسیون دارند و برای تیرگی زیر چشم نیز مفیدند.

2. لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکولیک می‌تواند به رنگ‌آمیزی هیپرپیگمانتاسیون در زیر چشم کمک کند. همچنین برای اثرگذاری بهتر می‌توان از لایه‌بردارهای شیمیایی در ترکیب با کرم‌های موضعی استفاده کنید.

3. لیزر

لیزر درمانی می‌تواند یک درمان موثر برای تیرگی زیر چشم باشد.

راه های رفع تیرگی چشم

4. فیلرها

اگر نازک شدن پوست یا از بین رفتن بافت چربی باعث تیرگی زیر چشم شده باشد، تزریق فیلرها می‌توانند تاثیر زیادی در بهبود سیاهی و گودی زیر چشم داشته باشند. این فیلرها معمولاً شامل پلاسمای غنی از پلاکت، چربی بدن، ژل هیالورونیک اسید و… هستند.

5. بلفاروپلاستی

نوعی جراحی به نام بلفاروپلاستی می‌تواند سیاهی دور چشم را که به دلیل رسوب چربی یا پوست اضافی اطراف ناحیه چشم به وجود آمده است، از بین ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning