هر آنچه برای مراقبت از پوست باید بدانید

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
مراقبت از پوست

داشتن پوستی زیبا و شفاف برای بسیاری از خانم‌ها مهم است. اما یک راه مشخص برای رسیدن به این هدف وجود ندارد. اگر می‌خواهید از پوست خود محافظت کنید و چهره‌ای درخشان داشته باشید، باید مراقبت‌هایی را که در زیر به آن اشاره کردیم، انجام دهید. همچنین فراموش نکنید این توصیه‌ها تاثیر همیشگی ندارند، بلکه باید همیشه آن‌ها را تا جای ممکن رعایت کنید. اکثر خانم‌ها و آقایان از پوست خود ابراز نارضایتی می‌کنند. بنابراین مطالعه این مطلب در مورد مراقبت از پوست می‌تواند به شما کمک کند پوست ایده‌آل و مطلوب خود را داشته باشید.

از لوازم آرایشی کمتر استفاده کنید

استفاده از مواد شیمیایی اثر منفی روی پوست شما می‌گذارد. اگر بیش از حد از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید، باید مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. بهترین کار استفاده از محصولاتی است که عصاره‌های طبیعی دارند و مواد اولیه آن‌ها غیر مضر است. همچنین استفاده از مواد سنتی مانند صابون‌ها و شوینده‌ها، علی‌رغم مواد صنعتی داخل آن‌ها بسیار مفید است، چون تاثیرات ویژگی‌های مثبت زیادی روی پوست می‌گذارند.

مراقبت از پوست

استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

برخلاف سطور قبلی که به اهمیت کاهش مصرف مواد شیمیایی اشاره کردیم، ضد آفتاب‌ها از این قضیه مستثنی هستند. متخصصان پوست و مو همیشه به استفاده از ضد آفتاب و این نوع کرم‌ها تاکید می‌کنند. به این دلیل که بسیاری از لک‌ها و چروک‌های پوستی نتیجه تابش مستقیم نور خورشید روی پوست هستند.

اما شاید بپرسید که چه مواقعی از ضد آفتاب استفاده کنیم؟ متخصصان توصیه می‌کنند که هر زمان امکان آن وجود دارد. به ویژه در فصول گرم و تابستان که نور خورشید شدت بیشتری دارد که به همین سبب می‌تواند لک‌ها و چین چروک عمیق‌تری در پوست ایجاد کند.همچنین در فصل‌های سرد سال مانند زمستان، به دلیل مایل بودن زاویه تابش خورشید نور آن بسیار خطرناک است.
نور خورشید در فصل‌های سرد، موج‌های فرابنفش دارد. بنابراین علاوه بر ایجاد مشکلات فوق، با تابش نور خورشید به پوست خطر ابتلا به سرطان پوست و مو نیز افزایش می‌یابد.

با وجود ذکر همه این نکات، آیا باز هم تمایلی به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب ندارید؟ پیشنهاد ما این است تا کرم مناسب پوست خود را بیابید و مصرف را آغاز کنید. این کار یکی از بهترین اقدامات شما برای مراقبت از پوست‌تان خواهد بود.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای پوست

پوست خود را تمیز نگه دارید

اگر از جوش و آکنه رنج می‌برید، احتمالا پوست‌تان آلوده شده است و نیاز به شستشو دارد. در هنگام شستشو باید به چند نکته کاملا دقت کنید:

  • پوست خود را با مواد غیر استاندارد و شیمیایی تمیز نکنید. این مواد به جای مراقبت از پوست، بیش از همه به آن آسیب می‌زنند.
  • پوست خود را طوری تمیز نکنید که بسیار خشک شود. رطوبت پوست از آکنه جلوگیری می‌کند و آن را شاداب و شفاف‌تر نشان می‌دهد.
  • هر شب قبل از خواب یک مرتبه صورت خودتان را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از برس‌های شستشو، کرم‌ها و فوم‌های تمیزکننده استفاده کنید.
  • برس‌ها، اسفنج‌ها، پیلینگ، ماساژور و هر چیزی را که با صورت‌تان در تماس است، بشویید. تمیز کردن چنین چیزهایی را به صورت متناوب انجام دهید.
  • یکی از مهم‌ترین موارد در بهداشت پوست، استفاده از لوازم شخصی مانند حوله است. حتما دو حوله برای خودتان در نظر بگیرید و زمانی که اولی را می‌شویید از حوله دوم استفاده کنید.
  • شستشوی روبالشی را نیز فراموش نکنید. بر اساس یک پژوهش، دلیل آکنه‌های بی‌مورد و ناشی از میکروب، آلودگی‌های موجود در سطح بالش است.

اگر نکات بالا را رعایت کنید، به شما قول می‌دهیم که تعداد آکنه‌های ناشی از آلودگی پوست شما بسیار کمتر خواهد شد.

تمیز کردن پوست

روی تغذیه خود دقت بیشتری داشته باشید

یکی از تاثیرگذارترین مواد غذایی لبنیات است. مواد غذایی حاوی هورمون گاوی، عامل جوش و آکنه هستند. برای مثال شیر قند لاکتوز و هورمون گاوی دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف شیر می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی شود. اما تاثیر منفی مصرف ماست و پنیر هنوز ثابت نشده است.


به پزشک مراجعه کنید

اگر تمام تلاش خود را کردید و هنوز پوستتان شادابی یا لطافت دلخواهتان را ندارد، بهترین کار مراجعه به پزشک و متخصص در حوزه پوست و مو است. پزشکان با تجویز داروی مناسب و مکمل‌ها، به تقویت پوست شما کمک می‌کنند و از میزان جوش و آکنه کم خواهند کرد.

همچنین می‌توانید از فناوری‌هایی مانند لیزرینگ برای از بین بردن چین و چروک صورت خود استفاده کنید. توجه کنید که بهره بردن از چنین خدماتی، ممکن است به جیب شما فشار وارد کند. اما اگر به زیبایی پوست خود اهمیت بالایی می‌دهید، توصیه می‌کنیم حتما این روش‌ها را امتحان کنید.

مراقبت از پوست

خواب و استرس را جدی بگیرید

خواب و استرس دو موضوعی هستند که در هر بخش از سلامت روان و فیزیک انسان و به ویژه پوست او تاثیر می‌گذارند.اگر خواب شما نامنظم، کم یا زیاد باشد، به این معنی است که خواب درست و مناسبی ندارید. اگر چرخه خواب شما به هم بریزد، زمینه‌ساز مشکلات فراوانی خواهد بود.یکی از همین مشکلات، چین و چروک صورت است. شاید تا به حال شنیده باشید که می‌گویند، امروز پوستم بهتر به نظر می‌رسد. در واقع این موضوع حقیقت دارد. چون پوست یک بافت زنده است و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد.

موضوع دوم استرس یعنی مادر تمامی بیماری‌ها و معضلات است. اگر نتوانید استرس بیش از حد خودتان را کنترل کنید، پوست‌تان نیز خراب خواهد شد.اما این دفعه علاوه بر چین و چروک، جوش و آکنه هم به آن اضافه می‌شود. پس نفس عمیقی بکشید و از استرس خود کم کنید.

پاکسازی پوست

پزشک متخصص زنان و زایمان

به عنوان آخرین پیشنهاد برای خانم‎ها، بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید. ریشه بعضی از جوش‎ها در بی‌تعادلی هورمون‎ها است. با مصرف دارو می‌توان به این مشکل رسیدگی کرد.

اگر نمی‎توانید تشخیص دهید که باید به کدام پزشک مراجعه کنید، بهتر است این طور بگوییم که بیشتر جوش‌های هورمونی، دردناک و در ناحیه دور دهان ایجاد می‌شوند. بنابراین اگر در تشخیص مشکل دارید، دلیل آن را ریشه‌یابی کنید.


روتین پوستی داشته باشید

مهم نیست که روتین پوستی شما چند مرحله داشته باشد، مهم این است که مراحل را به ترتیب انجام دهید. با هر مشکل و دغدغه ی پوستی ابتدا پوست خود را با یک شوینده مناسب بشویید سپس از مواد قوی و مغذی استفاده کنید تا پوست آبرسانی شده و رطوبت آن حفظ شود. در زیر مراحل یک روتین پوستی خوب آورده شده است :

1.صورت خود را بشویید

صبح و شب ، صورت خود را آب بشویید و مقدار کمی پاک کننده ملایم را بین کف دست تمیز بمالید. صورت را با فشار ملایم در سراسر آن ماساژ دهید. دستان خود را بشویید و صورت خود را با آب ماساژ دهید تا زمانی که پاک کننده و مواد زائد را پاک نکنید ، صورت را بشویید. با حوله نرم صورت خود را به آرامی خشک کنید.

اگر آرایش می کنید ، ممکن است لازم باشد شبانه دو بار تمیز کنید. ابتدا آرایش خود را با روغن پاک کننده یا آب مایسل پاک کنید. سعی کنید مواد پاک کننده مخصوص آرایش چشم را برای چند دقیقه روی چشم بگذارید تا آرایش راحت تر از بین برود و از مالش چشم خود جلوگیری کنید. این کار را با یک تمیز کردن ملایم صورت کامل دنبال کنید.

2.تونر بزنید

اگر از تونر استفاده می کنید، پس از تمیز کردن صورت و قبل از هر چیز دیگری آن را استفاده کنید. چند قطره تونر را کف دست یا یک پنبه نخی بریزید و به آرامی روی صورت خود را بکشید. اگر تونر شما لایه بردار است (به این معنی که سلول های مرده پوست را با ترکیباتی مانند اسید گلیکولیک از بین می برد) فقط در شب از آن استفاده کنید. از تونر هایی با فرمول های آبرسانی می توان دو بار در روز استفاده کرد. به طور همزمان از تونر لایه بردار و رتینوئیدها یا لایه بردارهای دیگر استفاده نکنید.

3.سرم بزنید.

صبح زمان خوبی برای استفاده از سرم همراه با آنتی اکسیدان ها است ( مانند سرم ویتامین C روشن کننده) زیرا آنها از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد که در طول روز با آنها روبرو خواهید شد محافظت می کنند. شب هنگام زمان مناسبی برای استفاده از سرم مرطوب کننده با اسید هیالورونیک است که باعث می شود پوست شما در شب خشک نشود، به خصوص اگر از درمان های ضد پیری یا آکنه استفاده می کنید که می تواند پوست را تحریک و خشک کند.

سرم ها همچنین می توانند شامل لایه بردارهایی مانند آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) یا اسید لاکتیک باشند. از هر چیزی که استفاده می کنید، همیشه بخاطر داشته باشید: سرم های پایه آب باید زیر مرطوب کننده قرار بگیرند. سرم های پایه روغن باید بعد از مرطوب کننده استفاده شود.

4.کرم دور چشم بزنید.

می توانید مرطوب کننده معمولی در ناحیه زیر چشم خود بزنید ، اما اگر تصمیم دارید از کرم مخصوص چشم استفاده کنید ، معمولاً می خواهید آن را زیر مرطوب کننده بزنید ، زیرا کرم های چشم نازک تر از مرطوب کننده های صورت هستند. سعی کنید از یک کرم دور چشم با سری غلتکی فلزی استفاده کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید تا صبح با خستگی چشم مقابله کند. استفاده از کرم چشم مرطوب کننده در شب می تواند باعث حبس شدن مایعات شود که باعث می شود صبح چشم ها پف نکند.

5. میتوانید از کرم های رفع آکنه استفاده کنید.

بهتر است از درمان های لکه های آکنه در شب ، زمانی که بدن در حالت ترمیم است استفاده کنید. دقت کنید که بعضی مواد ضد آکنه مانند پراکسید بنزوئیل یا اسیدهای سالیسیلیک با رتینول باشید که باعث تحریک می شوند. درعوض، اطمینان حاصل کنید که بیشترین تلاش را برای حفظ آرامش و رطوبت پوست دارید.

6.مرطوب کننده بزنید

مرطوب کننده هم پوست را آبرسانی می کند و هم باعث حفظ رطوبت پوست می شود. به دنبال یک لوسیون یا مرطوب کننده سبک برای صبح باشید. عصر می توانید از کرم شب غلیظ تری استفاده کنید. کسانی که پوست خشک دارند ممکن است بخواهند از کرم صبح و شب استفاده کنند.

7.روغن صورت بزنید.

اگر از روغن صورت استفاده می کنید ، مطمئن شوید که آن را بعد از سایر محصولات مراقبت از پوست خود استفاده کنید زیرا هیچ چیز دیگری نمی تواند به روغن نفوذ کند.

8.ضد آفتاب بزنید.

این ممکن است آخرین مرحله باشد ، اما تقریباً هر متخصص پوست به شما می گوید که محافظت در برابر آفتاب مهمترین قسمت در هر رژیم مراقبت از پوست است. محافظت از پوست در برابر اشعه UV می تواند از سرطان پوست و علائم پیری جلوگیری کند. اگر مرطوب کننده شما حاوی SPF نیست ، هنوز هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای ضد آفتاب های شیمیایی قبل از بیرون رفتن 20 دقیقه صبر کنید تا ضد آفتاب موثر باشد. به دنبال SPF با طیف گسترده باشید ، به این معنی که ضد آفتاب شما از اشعه UVA و UVB محافظت کند.


سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث می شود پوست شما پیرتر به نظر برسد و باعث ایجاد چین و چروک میشود. سیگار کشیدن رگهای خونی در لایه های بیرونی پوست را باریک می کند ، که باعث کاهش جریان خون و رنگ پریدگی پوست می شود. این امر همچنین باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست می شود که برای سلامت پوست مهم هستند.

سیگار کشیدن همچنین به کلاژن و الاستین آسیب می رساند( فیبرهایی که به پوست قدرت و کشش می دهند). علاوه بر این، حالات تکراری صورت که هنگام سیگار کشیدن ایجاد می کنید – مانند خم کردن لب هنگام استنشاق و بستن چشمانتان برای جلوگیری از دود، می تواند باعث ایجاد چین و چروک شود.

علاوه بر این، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید ، بهترین راه برای محافظت از پوست، ترک آن است.


سوالات رایج در مورد مراقبت از پوست

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning