رنگساژ مو چیست؟

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
رنگساژ مو چیست؟

آنچه در مقاله رنگساژ مو خواهید خواند:

رنگ کردن موها، یکی از مهم‌ترین اقدامات آرایشی است که تقریبا همه خانم‌ها آنرا در روتین زیبایی خودشان می‌گنجانند. موهایی که تازه رنگ شده است، درخشان و جذاب است و شمایی که موهایتان را تازه رنگ کرده‌اید نیز از رنگ جدید شگفت‌زده‌اید و از تعریف دیگران نیز لذت می‌برید. اما این جذابیت همیشگی نیست، و پس از چند هفته یا چندین نوبت استحمام، درخشندگی و شفافیت موها رفته رفته از بین خواهد رفت. حتی ممکن است پس از رنگ کردن موهایتان، با فیدبکی که از دوستان خود دریافت می‌کنید، نسبت به روشنایی رنگ جدید موهایتان راضی نباشید و تمایل پیدا کنید تا دوباره یک دستی به سر و روی موهایتان بکشید.

در این زمان، برای بهبود رنگ موها یا باز گرداندن درخشندگی و زیبایی اولیه رنگ، اگر به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید، مطمئنا رنگساژ را به شما پیشنهاد خواهند داد؛ فرایندی که کمک می‌کند موهای شما مجددا شفافیت ابتدایی خود را بدست بیاورد. در تکنیک رنگساژ، یک رنگ موی شیمیایی که معمولا چند پرده از رنگ فعلی موهای شما تیره‌تر است، روی موهای شما قرار داده می‌شود که باعث بوجود آمدن رفله بهتر در موهای شما خواهد شد.

رنگساژ مو چیست

رنگساژ چه کار می‌کند؟

اگر اخیرا موهایتان را مش، هایلایت یا رنگ کرده‌اید و متوجه شده‌اید که رنگ و رویش رفته است، رنگساژ به موهای رنگ شده شما، جان دوباره می‌دهد. شاید متوجه شده باشید که مدتی پس از رنگ شدن موها، یک زردی قابل توجهی روی موها پدیدار می‌شود. اینجاست که شما به رنگساژ احتیاج پیدا می‌کنید تا این رنگ پریدگی را جبران نمایید. به زبان دیگر، می‌توان گفت که رنگساژ معادل ترمیم رنگ مو است. هنگامی که شفافیت و درخشندگی رنگ موها از بین رفت، با ترمیم رنگ موهایتان می‌توانید آنرا مانند روز اول کنید.

با توجه به اینکه موادی که برای رنگساژ استفاده می‌شود در مقایسه با خود رنگ مو، از غلظت کمتری برخوردار هستند، بنابراین آسیبی که به موها وارد می‌کنند نیز کمتر است. پس اگر ایجاد تنوع در رنگ موها برایتان جذاب است هم، می‌توانید هنگام رنگساژ، رنگ موهایتان را نسبت به دفعه قبلی که رنگ کردید مقداری تغییر دهید.


چه زمانی باید به رنگساژ موها اقدام کنیم؟

قاعده کلی برای این کار وجود ندارد. اما معمولا بعد از حدود ۲ ماه و چند نوبت استحمام، خودتان متوجه خواهید شد که شفافیت رنگ جدید موهایتان از بین رفته است و دیگر مانند اوایل درخشش و زیبایی ندارد، آنجاست که زمان رنگساژ فرا رسیده. البته بعضی‌ها هم معتقدند همین که یک ماه از زمان رنگ کردن موها گذشت، اگر رنگساژ کنید ماندگاری و قدرت رنگ موهایتان بیشتر خواهد شد. بنابراین می‌توانید بدون انتظار برای از بین رفتن درخشندگی رنگ موها، هر زمانی که خواستید برای رنگساژ اقدام کنید تا موهایتان برای مدت زمان بیشتری خوش رنگ و جذاب باقی بماند.


چه رنگساژی را انتخاب کنیم؟

رنگساژها درست مانند رنگ موها از تنوع زیادی برخوردارند. با توجه به اینکه قرار است رنگساژ نه تنها رنگ اولیه موهای شما را بازگردانده، بلکه به آن جان دوباره بدهد، پس بهتر است در انتخاب آن نهایت دقت را داشته باشید. البته این طبیعی است که در انتخاب شماره رنگساژ تخصص نداشته باشید، بنابراین می‌توانید کمتر ریسک کنید و آنرا به یک متخصص یا به آرایشگرتان محول کنید. بهرحال، معمول این است که شماره رنگساژ باید حداقل یک شماره از پایه رنگ دکلره شما تیره‌تر باشد.

مثلا اگر پایه دکلره شما ۵ بوده، پیشنهاد می‌شود حداقل شماره رنگساژ ۶ باشد. البته این موضوع به ترجیحات شخصی شما و همچنین به جنس موها و بلندی یا کوتاهی آن نیز بستگی دارد. معمولا پیشنهاد می‌شود برای موهای بلندتر، رنگساژهای تیره‌تر انتخاب شود.

زمان استفاده از رنگساژ

انواع رنگساژ مو

همانطور که گفتیم رنگساژ همانند رنگ موهایی است که با آب رقیق شده باشد. اصلا به همین جهت هم آسیب کمتری به موها وارد می‌کنند. رنگساژها معمولا در دو نوع موقت و نیمه دائم در دسترس هستند. انواع موقت رنگساژ، معمولا به صورت شامپوهای رنگی یا شامپوی رنگساژ، اسپری، موس و یا ژل، در فروشگاه‌های محصولات زیبایی در دسترس و قابل خریدند. استفاده از آنها هم بسیار ساده است و کافی است تا دستورالعملی که روی قوطی یا داخل جعبه‌ی آنها ذکر شده است را انجام دهید.

معمولا روش استفاده از رنگساژهای موقت به این شکل است که پس از استحمام و مادامی که هنوز موهایتان مرطوب است، مقداری از آنها را روی موهایتان قرار داده و موها را شانه می‌کشید. همچنین رنگساژهای موقت نیازی به شستشو ندارند و تا حدود ۷ الی ۱۰ روز هم دوام خواهند داشت. رنگساژهای نیمه دائم هم که معمولا به صورت واریاسیون یا ژل موجودند، طول عمرشان در مقایسه با انواع رنگساژهای موقت طولانی‌تر است. (واریاسیون به رنگ‌های قوی و خالص گفته می‌شود که به تنهایی مصرف نشده و برای مخلوط کردن با سایر رنگ‌ها، آن هم برای ایجاد تن‌های مختلف و از بین بردن رفله‌های نامطلوب از روی مو استفاده می‌شود.)

رنگساژهای نیمه دائم، تقریبا به مدت ۳ الی ۴ هفته ماندگاری دارند، و با توجه به پایه دکلره موهای شما، غلظتشان، رنگ و نوع موهای شما انتخاب می‌شوند.


موهای رنگساژ شده را چگونه بشوییم؟

پس از اینکه موهایتان را رنگساژ کردید و به رنگ مورد دلخواتان رسیدید، می‌توانید موهایتان را شست‌وشو داده، سپس با ماسک مخصوص موهای رنگ شده، موهایتان را بپوشانید. یادتان باشد چه زمانی که موهایتان را رنگ کرده‌اید و چه زمانی که رنگساژ کرده‌اید، بهتر است هنگام استحمام از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. از آنجایی که موهای رنگ شده، بخاطر وجود مواد شیمیایی در رنگ مو حساس و آسیب‌پذیر شده است، شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده نسبت به شامپوهای معمولی ملایم‌ترند.

فراموش نکنید که موهای رنگ شده، در مقایسه با موهای معمولی به مراقبت بهتر و بیشتری نیاز دارد. مخصوصا اگر موهایتان را دکلره کردید، حتما پس از آن بصورت منظم استفاده از روغن‌های مغذی و انواع ماسک مو را در روتین مراقب از موهایتان بگنجانید.


عوارض جانبی رنگ مو

محصولات رنگ آمیزی مو علی رغم تغییر روند مربوط به زیبایی و مد ، همیشه مورد استفاده قرار گرفته است. برای برخی از افراد ، این امر وقتی که به نظر می رسد جوانتر به نظر برسد یا مد روز باشد نیز یک ضرورت است. با این حال ، عوارض جانبی رنگ مو وجود دارد. این موارد شامل ریزش مو است که به دلیل ماده ای معروف به پارا فنیلن دی آمین موجود در برخی از محصولات مدرن تا احتمال بالاتر سرطان مثانه و سرطان خونساز ایجاد می شود. علاوه بر این ، در برخی مطالعات ، گزارش شده است که استفاده از رنگ مو در دوران بارداری نیز می تواند منجر به عوارضی در بارداری و سلامت جنین شود.

با توجه به انواع مختلف خطرات موجود در استفاده و کاربردهای محصولات رنگ آمیزی مو، توصیه می شود که رنگ آمیزی توسط افراد حرفه ای انجام شود و علاوه بر رعایت نکات مناسب مراقبت از مو، از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض محصولات رنگ دهنده مو خودداری کنید. بنابراین اگر قصد دارید موهای خود را در خانه رنگ کنید، فراموش نکنید که قبل از خرید نوع رنگ مو، به نوع ماده رنگ آمیزی مو نگاه کنید. اما اگر این کار را در یک سالن یا سالن انجام می دهید ، قبل از انتخاب یک مورد ، از متخصص در مورد محصولات رنگ مو بپرسید.


سوالات رایج در مورد رنگساژ مو

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning