موخوره چیست؟

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
موخوره چیست؟

آنچه در مورد موخوره خواهید خواند:

یکی از بیماری‌های شایع که برای خانم‌ها و آقایان اتفاق می‌افتد را می‌توان موخوره مو در نظر گرفت؛ اما موخوره چیست و چه شرایطی را برای موهای شما به وجود می‌آورد و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ در این مقاله تصمیم داریم شما را به طور کامل با این بیماری، علل به وجود آمدنش و روش‌هایی درمانی که برای آن وجود دارد، آشنا کنیم.

در ابتدا باید بدانید که به شکاف خوردن موی سر که از نوک مو شروع و به سمت بالا می‌رود، موخوره می‌گویند که هرچه شدت آن بیشتر باشد، موهای شما زبر و شکننده تر به نظر می‌رسند. این بیماری علاوه بر اینکه بر زیبایی موی شما تاثیر می‌گذارد موجب مشکلات دیگری چون ریزش مو، شوره و سایر بیماری‌های مربوط به مو نیز می‌شود.

موضوعی که در رابطه با این بیماری شایع باید در نظر بگیرید، سرعت پخش آن است، یعنی اگر در ابتدا تنها چند تار موی شما دچار این مشکل شده باشد و شما به فکر درمان نباشید، امکان دارد در مدت زمان کوتاهی، دیگر تارهای موی شما نیز دچار چنین مشکلی شوند؛ همچنین توصیه می‌شود اگر موهای شما موخوره دارد از شانه‌ی جدایی برای شانه زدن استفاده کنید، چرا که این بیماری یکی از بیماری‌های مسری مو به حساب می‌آید.

بیماری مسری

دلیل ایجاد موخوره چیست؟

خشکی مو

شاید برای شما سوال پیش آید که چه عواملی می‌تواند منجر به موخوره مو شود؟ در جواب به این سوال باید گفت که مهمترین دلیل این بیماری، خشکی مو را می‌توان در نظر گرفت. بسیاری از افراد پس از حمام کردن عادتی به چرب کردن موی خود ندارند، در نتیجه موهای آن‌ها به ویژه قسمت انتهایی به سرعت خشک می‌شوند؛

در چنین زمانی میکروبی تحت نام باسیل یونا در انتهای مو فرد اثر می‌گذارد و پس از مدتی باعث مشکل موخوره برای فرد می‌شود. هرچه مدت زمان خشکی مو بیشتر شود، شدت این بیماری و میزان شکافی که برای مو ایجاد شده افزایش می‌یابد، از همین جهت باید راه حلی برای برطرف کردن این موضوع پیدا کرد.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب از دیگر دلایل تاثیر گذار بر این بیماری به حساب می‌آید، به طوری که اگر فرد میزان کافی از ویتامین و مواد مغذی را دریافت نکند، مشکلاتی برای او به وجود خواهد آمد که موخوره یکی از آن‌ها به حساب می‌آید. مشکلاتی نظیر مشکلات کبدی، گوارشی، نارسایی در برخی از بخش‌های بدن و … نیز می‌توانند بر این موضوع موثر باشند.

استفاده از گیره های نامناسب

کش مو می تواند باعث ایجاد موخوره شود. آیا تا به حال متوجه شده اید که هنگام باز کردن دم اسبی ، چند رشته می تواند با یک کش نامناسب از بین برود؟ اگر از کش مو ، بندهای سر یا لوازم جانبی که صرفا برای زیبایی هستند و باعث کنده شدن یا شکستن موها می شوند استفاده می کنید احتمال اسیب به موهای خود را زیاد میکنید.

گیره های پلاستیکی به دلیل اصطکاکی که با رشته های مو ایجاد میکنند آسیب زیادی به موهای شما میزنند . می توانند باعث ایجاد موخوره شوند. بهترین نوع کش مو، کش موی پارچه ای یا کش موی سیم پیچ یا اسکرانچی است که باعث جلوگیری از شکستگی موها می شود.

حالت دادن مو با گرمای زیاد

اکثر کسانی که موهایی فر و یا حالت دار دارند از اتو مو و یا سشوارهای حرارتی بسیار استفاده می کنند. اما حرارتهای ناشی از این وسایل گرمایی باعث خشکی و آسیب موها و ایجاد موخوره می شود. برای حفاظت از موها و جلوگیری از آسیب سشوار و اتو مو باید قبل از استفاده از آن ها، از یک سرم مو استفاده کنید. سرم مو نه تنها از اثرات مخرب گرما و حالت دهی به موها جلوگیری می کند بلکه باعث می شود مو با مواد مغذی سبک نیز تغذیه شود در نتیجه از موخوره جلوگیری می کند


چگونه از موخوره جلوگیری کنیم؟

یکی از موضوعاتی که به دغدغه‌ی بسیاری از افراد تبدیل شده است را می‌توان جلوگیری از این بیماری در نظر گرفت. در ادامه به برخی از نکات اشاره خواهیم کرد که شما با توجه به آن‌ها می‌توانید از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید.

  1.  اگر شما از دسته افرادی هستید که پس از حمام موهای خود را با سشوار خشک می‌کنید، باید منتظر ایجاد این مشکل برای موهای خود باشید. حرارت سشوار، نرمی و لطافت موی شما را از بین می‌برد و در عوض موهای شما را خشک و شکننده می‌کند؛ بنابراین بهتر است اجازه دهید موهای شما به صورت طبیعی و در دمای محیط خشک شوند.
  2. رنگ، دکلره، اکستنشن و فر کردن موها از دیگر عواملی هستند که در ایجاد موخوره تاثیر دارند. اولویت خود را بر انجام ندادن این دست از امور قرار دهید، اما اگر به آن‌ها پرداختید باید به روش‌های مراقبتی پس از آن‌ها نیز توجه داشته باشید، برای مثال باید از شامپو و ماسک موهای مخصوص استفاده کنید تا موهای شما خشک و شکننده نشوند.
  3. عادت غذایی خود را درست کنید و در رژیم غذایی خود موادی که اسید آمینه، پروتئین، ویتامین، آهن و روی دارند را قرار دهید و از مصرف غذاهای ناسالم و مضر خودداری کنید. از دسته موادی که با مصرف آن‌ها می‌توانید از ایجاد موخوره جلوگیری کنید، باید به کلم بروکلی، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی، حبوبات، آجیل و بسیاری دیگر از مواد مغذی اشاره کرد.
  4. روی یک بالش ابریشمی بخوابید : محافظت از مو در شب نیز می تواند از شکاف انتهای مو جلوگیری کند. به جای خوابیدن روی یک روبالشتی نخی ، برای کاهش اصطکاک روی یک بالش ابریشمی یا ساتن بخوابید. خوابیدن روی روبالشی ابریشمی یا ساتنی باعث می شود موهایتان روی بالش سر بخورد. وجود اصطکاک کمتر بین روبالشت و مو ممکن است به جلوگیری از آسیب و شکستگی مو کمک کند. گزینه دیگر استفاده از روسری ابریشمی در شب برای محافظت از موهایتان است.
  5. بین درمان های مو زمان بگذارید: درمان های شیمیایی مانند رنگ آمیزی ، کراتین و یا … می تواند به موهای شما صدمه ای وارد کند ، به خصوص اگر همزمان بیش از یک درمان داشته باشید. می توانید برای کاهش احتمال آسیب مو ، شکستگی و تقسیم شدن موها چند مرحله انجام دهید: زمان بیشتری را بین درمانها اضافه کنید. در صورت امکان ، سعی کنید 8 تا 10 هفته بین درمان ها فاصله داشته باشید. هر بار فقط یک نوع درمان شیمیایی انجام دهید. هر هفته موهایتان را ماسک بزنید یا از نرم کننده فوری استفاده کنید.
بیماری موخوره

انواع گوناگون موخوره

این بیماری در حالت‌های گوناگونی برای افراد رخ می‌دهد که در ادامه این انواع را برای شما معرفی خواهیم کرد تا در صورت مشاهده، بدون تاخیر و از دست دادن زمان، به درمان بپردازید. به طور کلی موخوره در انواعی چون دوشاخه، سه‌شاخه، دوشاخه دوبل، گره‌ای، خال‌های سفید، درختی، به شکل پر و ناقص دیده می‌شود که هرکدام مدل متنوعی هستند.

  • نوع دوشاخه: شایع و ساده ترین نوع از این بیماری، مدل دوشاخه است که در این مدل انتهای مو شما شکل Y پیدا می‌کند. اگر این نوع موخوره برای مو شما اتفاق بیفتد، شما به راحتی متوجه آن می‌شوید و همچنین می‌توانید به راحتی آن را درمان کنید. توصیه می‌شود در صورت مشاهده این حالت، مراقبت‌های لازم را انجام دهید و از وخیم شدن این بیماری جلوگیری کنید.
  • نوع سه‌شاخه: نوع سه‌شاخه یک مرحله وخیم تر از دوشاخه به حساب می‌آید که در اثر شرایطی چون استفاده از سشوار و قرار گرفتن مو در برابر حرارت ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی مو شما به شکل چنگال دیده می‌شود که ظاهر نامناسبی به مو می‌دهد.
  • نوع گره‌ای: مو شما در چنین حالتی به شکل مو گره خورده در می‌آید، اما در واقع اینطور نیست و تنها ظاهر آن این مدلی است. این نوع از موخوره به دلیل استفاده از سشوار با حرارت بالا یا هر تغییر فیزیکی که برای مو ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید و اگر پس از ایجاد به فکر برطرف کردن آن نباشید می‌تواند به تمام موهای شما آسیب وارد کند.
  • نوع درختی: موخوره مدل درختی زمانی پیش می‌آید که موهای شما در معرض نور خورشید قرار بگیرد، چرا که در چنین شرایطی یک طرف موی شما آسیب می‌بیند و دچار این مشکل می‌شود؛ چنین شرایطی زمانی که شما موهای خود را می‌پوشانید نیز ایجاد می‌شود.
  • نوع پر: همانطور که از نام این مدل مشخص است، موهای شما به شکل پر شاخه شاخه می‌شود که اکثرا در اثر رنگ کردن بیش از حد یا برخی از کوتاهی‌ها به وجود می‌آید.
  • نوع ناقص: اگر شما از دست افرادی هستید که موهای خود را می‌کشید و یا به صورت دم اسبی می‌بندید باید در انتظار این نوع از موخوره باشید. این مشکل می‌تواند برای هرجایی از تار موی شما نیز ایجاد شود، بنابراین اگر موهای خود را به این صورت می‌بندید، بهتر است مراقبت‌های لازم را نیز انجام دهید تا این مشکل برای شما پیش نیاید.
  • نوع خال سفید: خطرناک ترین مدل موخوره را می‌توان مدل خال سفید در نظر گرفت که در اکثر مواقع به دلیل استفاده از مواد شیمیایی ایجاد می‌شود. اگر شما در فاصله زمانی‌های کوتاه موهای خود را رنگ، مش و دکلره می‌کنید، باید به خوبی از آن‌ها محافظت کنید تا موهای شما در اثر سوختگی دچار این نوع از بیماری نشود.
انواع موخوره

درمان موخوره مو به چه صورت است؟

اگر بنا بر هر دلیلی این مشکل برای شما پیش آمد، می‌توانید از برخی شیوه‌ها استفاده و آن را درمان و کنترل کنید؛ برای مثال در بازار شامپوهای متنوع یا ماسک و مواد گوناگونی دیده می‌شود که برای درمان و کنترل این مشکل تولید شده اند؛ از طرفی توصیه می‌شود موهای خود را هرچند وقت یک‌بار چند سانتی متر کوتاه کنید تا اگر مشکلی وجود دارد، برطرف شود. در کنار تمام این موارد رژیم غذایی خود را نیز به درستی انتخاب کنید تا به موخوره مو دچار نشوید.

از آنجایی که مو یکی از بخش‌های تاثیر گذار بر زیبایی به حساب می‌آید، بهتر است به آن توجه کنید و در صورت بروز مشکلاتی گوناگون برای آن، به فکر راه حل مناسبی نیز باشید. امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات مناسبی از موخوره را در اختیار شما قرار داده باشد و بتوانید با توجه به این اطلاعات از این مشکل جلوگیری کنید.


سوالات رایج در مورد موخوره

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning