روش های درمان جوش های سر سیاه

websepanta
سیمین سیمینی
date_range فروردین ۲, ۱۴۰۰
message نظر 0
درمان جوش های سر سیاه

چگونگی خلاص شدن از جوش های سرسیاه یکی از چالش های زیبایی پیش روی افراد به خصوص خانم هاست، زیرا در صورت عدم کنترل این جوش ها ممکن است در سطح پوست پراکنده شوند. همچنین بعضی از جوش های سرسیاه در صورت عدم تخلیه ممکن است روزها، هفته ها یا حتی ماه ها روی پوست شما باقی بمانند. در این مقاله می آموزید که جوش های سرسیاه چگونه تشکیل می شوند و راه های درمان جوش های سر سیاه چیست.


جوش سرسیاه چیست؟

به طورکلی جوش های سرسیاه و سرسفید از انواع منافذ مسدود شده بدون التهاب در پوست به نام کومدون (comedones) هستند. جوش سرسیاه درواقع یک کومدون باز محسوب می شود. به عبارت دیگر، جوش سرسیاه یک دهانه بزرگ در فولیکول مو است که با روغن، سلول های مرده پوست و باکتری ها مسدود شده و هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد، اکسید و سیاه می شود. اما جوش های سر سفید، کومدون های بسته محسوب می شوند و توسط لایه ای از سلول های پوستی پوشانده می شود که از اکسید و سیاه شدن آن ها جلوگیری می کند؛ به همین دلیل کمی سفید، صورتی یا گوشتی به نظر می رسند.

درمان جوش های سر سیاه

جوش سرسیاه در کجا و چه افرادی ظاهر می شود؟

طبق گفته متخصصان، جوش سرسیاه می تواند روی پوست هر کسی ظاهر شود، اما کسانی که پوست مختلط یا چرب دارند، بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. جوش های سرسیاه اکثر اوقات اطراف یا روی بینی ظاهر می شوند؛ دلیل این امر آن است که پوست اطراف بینی شما غلظت بالایی از غدد سبوم را در خود دارد و این یعنی چربی اضافی و پتانسیل بالاتری برای مسدود شدن منافذ پوست در ناحیه بینی وجود دارد.


چگونه می توان از جوش های سرسیاه جلوگیری کرد؟

همانند کنترل هر نوع آکنه دیگری، برای جلوگیری از جوش های سرسیاه نیز داشتن یک روتین پوستی مناسب، ضروری است. آکادمی پوست آمریکا (AAD) داشتن یک روتین پوستی که در آن صورت خود را دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب) با یک شوینده مخصوص صورت (فیس واش یا فوم و ژل شستشو) بشویید را توصیه می کند. همچنین باید حتماً هر روز از ضد آفتاب (چندمنظوره و حداقل SPF 30) به عنوان کرم روزانه استفاده کنید، زیرا قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث بدتر شدن اوضاع آکنه ها می شود. از انواع کرم های آبرسان نیز می توانید به عنوان کرم شب استفاده کنید.

برای افرادی که پوستی مستعد آکنه دارند (افرادی با پوست مختلط و چرب) نیز بسیار مهم است که از محصولات فاقد چربی و غیر کومدوژنیک (محصولاتی که که منافذ پوست را مسدود نمی کنند) استفاده کنند. این روتین پوستی با همراه چند رفتار مهم دیگر مانند شستن مرتب ملحفه و روبالشتی، پاک کردن و شستن صورت قبل از خوابیدن و مشاوره با یک متخصص پوست برای درمان مداوم جوش های صورت، توصیه می شود.

مناسب ترین روتین پوستی برای پاک کردن آرایش و جلوگیری از جوش ها

بهترین روش برای پاک کردن آرایش و داشتن پوستی تمیز و سالم این است که هر یک از مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • پاک کردن آرایش با دستمال های مرطوب پاک کننده آرایش و یا پدهای آغشته به محلول پاک کننده آرایش یا مسیلار واتر
  • شستن صورت با انواع شوینده های مخصوص صورت
  • خشک کردن صورت
  • پاک کردن مجدد صورت با پد آغشته به تونر (تونرها برای تنظیم چربی پوست مورداستفاده قرار می گیرند)
  • استفاده از یک کرم آبرسان روی صورت
مراقبت های پوستی

راه های درمان جوش های سرسیاه

علاوه بر نکات و روتین پوستی گفته شده در قسمت قبل که برای پیشگیری از زدن جوش های سرسیاه و سرسفید بسیار مناسب هستند، تعدادی روش دیگر نیز برای پیشگیری و درمان جوش های سرسیاه وجود دارند که به شرح زیرند:

پوست خود را دستکاری نکنید

گفتن این موضوع آسان تر از انجام آن است اما برای سلامت پوست، فوق العاده مهم است. زیرا باکتری ها و چربی های زیادی در سراسر دستان شما وجود دارند و هر زمان که پوستتان را لمس یا دستکاری می کنید، آن را به پوست صورت خود منتقل می کنید. این کار می تواند منجر به افزایش التهاب، زخم و مشکلات پوستی بیشتری برایتان شود. پس همواره سعی کنید که در دستکاری صورت خود مقاومت کنید!

از لوازم آرایشی و پوستی مرغوب و مناسب استفاده کنید

اگر در پایان دادن به جوش های سرسیاه خود مصمم هستید باید مراقب محصولاتی که روی صورت خود می گذارید نیز باشید. توجه کنید که محصولات آرایشی و پوستی غیرکمدوژنیک به طورخاص برای مسدود نشدن منافذ پوست طراحی شده اند و استفاده از این نوع محصولات می تواند به کاهش تعداد جوش های سرسیاه کمک کند. همچنین سعی کنید از مصرف محصولات چرب و سنگین خودداری کنید.

از شوینده هیدروکسی اسید آلفا یا بتا استفاده کنید

هیدروکسی اسید آلفا یا بتا که به AHA و BHA نیز معروف است، گروهی از ترکیبات هستند که به دلیل مزایای مراقبت از پوست خود شناخته شده اند. برخی از عناصر محبوب این گروه شامل اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک و اسید سیتریک است. این عناصر معمولاً در ترکیبات شوینده های صورت، میسلارواترها و تونرها وجود دارند و به تنظیم چربی پوست و از بین بردن لایه خارجی سلول های مرده پوست و درنتیجه بهبود جوش های سرسیاه کمک زیادی به شما می کنند.

از یک رتینوئید موضعی استفاده کنید

محصولات حاوی رتینوئید یا رتینول، باعث کاهش ترشح چربی پوست و درنتیجه کاهش جوش ها می شوند. همچنین از تجمع سلول های مرده پوست در داخل منافذ جلوگیری می کند و به عنوان یک محصول ضدپیری در کاهش چین وچروک پوست نیز مؤثر هستند.

لایه برداری صحیح انجام دهید

لایه برداری بخش مهمی از هر روتین پوستی است اما انجام بیش ازحد آن باعث خشکی پوست می شود. معمولاً انجام دو بار لایه برداری در هفته مناسب است.

درمان جوش های سرسیاه

از ماسک های صورت مناسب استفاده کنید

برخی از ماسک های صورت که به شکل چسبی از روی پوست کنده می شوند می توانند به طور موقت پوست شما را پاک کنند، اما درصورت استفاده زیاد باعث عوارض جانبی مانند تحریک بیش از حد و خشکی پوست می شوند. بنابراین توصیه می شود استفاده از این نوع ماسک ها را به حداقل رسانده و با یک متخصص پوستی درباره استفاده از ماسک های مناسب پوست خود مشورت کنید.

به متخصص پوستی مراجعه کنید

بعضی اوقات مناسب ترین راه برای درمان صحیح جوش های سرسیاه، استخراج دستی آن هاست؛ اما بهتر است همیشه انجام این کار را به یک فرد حرفه ای بسپارید. مراکز مراقبت پوستی با استفاده از روش ها، مواد و تجهیزات مختلفی مانند لایه برداری شیمیایی یا میکرودرم، به درمان مشکلات پوستی هر فردی با توجه به نوع پوست و شرایط آن می پردازند. بنابراین مراجعه ماهیانه به مراکز پوستی می تواند برایتان بسیار مفید واقع شود.

با اسید سالیسیلیک تمیز کنید

سالیسیلیک اسید ماده ترجیحی برای درمان جوش های سرسیاه و جوش های سر سفید است زیرا موادی مانند روغن اضافی یا سلول های مرده پوست که منافذ پوست را می بندد را از بین می برد. اگر یک پاک کننده پوست انتخاب کنید که حاوی اسید سالسیلیک باشد می توانید کثیفی روزانه، روغن، آرایش رااز روی پوست خود پاک کنید و پوستی تمیز داشته باشید. در اینصورت کمتر دچارجوش خواهید شد. اسید سالیسیلیک به ویژه برای کسانی که پوست خشک دارند مفید است.

بسیاری از افراد به اسید سالیسیلیک حساس هستند. ممکن است هر چند روز یک بار بیشتر از این نتوانید استفاده کنید. اگر همچنان به آن واکنش نشان می دهید ، استفاده را متوقف کنید.

با آرایش خود نخوابید

در پایان یک روز طولانی ، آخرین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که آرایش کنید. با این حال، خوابیدن با آرایش، ازمهم ترین عوامل ایجاد جوش های سر سیاه است. بنابراین هرگز اینکار را انجام ندهید. حتی کسانی که پوست چرب دارند بهتر است صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویند.

لیزر و نور درمانی

در روش های درمانی لیزر و نور از پرتوهای ریز نور شدید برای کاهش تولید روغن یا از بین بردن باکتری ها استفاده می شود. هر دو لیزر و پرتوهای نوری برای درمان جوش های سرسیاه و آکنه بدون آسیب رساندن به لایه های بالایی پوست به زیر سطح پوست می رسند.


سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning