مزوتراپی چیست؟

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
مزوتراپی چیست؟

کلمه مزوتراپی متشکل از دو واژه «مزو» و «تراپی» است که در زبان لاتین به ترتیب «میانی» و «درمان» معنا می‌دهند در این روش پزشک لایه‌ میانی پوست را درمان می‌کند. امروزه مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی و جوانسازی مشهور پوست و مو در سطح جهانی محسوب می‌شود. این روش یکی از روش‌های درمانی و ترمیمی موضعی پوست است که به صورت تزریقی انجام می‌شود و‌ می‌تواند به درمان و بهبود کم آبی پوست، چین و چروک‌های سطحی، سلولیت و ریزش مو کمک کند.

در این روش متخصصان پوست مواد منحصر به فردی مانند عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها، داروها و هورمون‌‌ها را که دارای خواص درمانی هستند، به زیر پوست یا لایه میانی پوست تزریق می‌کنند. موادی که به پوست هر فرد تزریق می‌شود متناسب با مشکلی است که پوست یا موی آن شخص دارد و توسط پزشک متخصص تعیین خواهد شد. در ادامه مطلب شما را با مزوتراپی بیشتر آشنا می‌کنیم.

تاریخچه مزوتراپی

این روش درمانی در پزشکی سنتی و مدرن سایقه طولانی دارد. اولین استفاده‌ها از این روش به قرن ۱۲ میلادی و کشور فرانسه باز می‌گردد. در آن سال‌ها آمبروز پاره (پزشک دربار فرانسه) با استفاده از سوزن، سوراخ‌هایی روی پوست ایجاد می‌کرد و داروهای گیاهی را روی سوراخ‌ها می‌ریخت تا بهتر جذب پوست شوند.

مزوتراپی به شکل امروزی و مدرن توسط پزشک فرانسوی دیگری در سال ۱۹۵۲ معرفی شد. دکتر میشل پیستور برای درمان بیماری آسم تزریق وریدی دارویی به نام پروکائین را تجویز می‌کرد. وی بعد از مدتی دید که ریزش موی برخی بیماران بهبود یافته است. دکتر پیستور برای درمان ریزش موی برخی از بیماران، پروکائین را به صورت زیر پوستی تزریق می‌کرد. وی نهایتاً در سال ۱۹۷۶ نام روش ابداعی خود را «مزوتراپی» گذاشت. امروزه مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی و جوانسازی مشهور در جهان و به ویژه اروپا است. البته در کشورهایی مثل انگلیس یا آمریکا به اندازه‌ی فرانسه طرفدار ندارد ولی شناخته شده است.

مزوتراپی

انجام مزوتراپی برای پوست و مو چه فوایدی دارد؟

مزوتراپی روی هر سه لایه پوست تاثیر می‌گذارد. همین مساله باعث می‌شود که این روش کاربردهای متنوعی داشته باشد و برای درمان مشکلات مختلفی استفاده شود. در مزوتراپی محلولی از مواد را به پوست تزریق می‌کنند که اصطلاحا کوکتل نامیده می‌شود و فرمول آن بسته به نیاز پوست و موی شما تغییر می‌کند.

این روش درمانی قیمت مناسبی نسبت به دیگر روش‌ها دارد و افراد کمی نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. از طرفی به جراحی و بیهوشی نیازی ندارد، بدون درد و با دوره‌ بهبود کوتاه است و فرد پس از درمان عوارض جانبی و خطرات محدودی را تجربه خواهد کرد.


عوارض جانبی و خطرات مزوتراپی چیست؟

به این دلیل که دارو در مزوتراپی به شکل موضعی و در محل خاصی تزریق می‌شود، عوارض جانبی کمتر به چشم می‌خورند و محدود هستند. با این حال، عوارض جانبی مزوتراپی عبارتند از واکنش آلرژیک یا حساسیت به داروها و مواد تزریق شده که معمولا خفیف است و بسیار کم اتفاق می‌افتد.

 لسیتین یکی از موادی است که به پوست تزریق می‌شود و دلیل التهاب و ورم موضعی بعد از انجام فرآیند مزودرم است. رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از درمان توسط بیمار ممکن است موجب ایجاد عفونت‌های پوستی شود. همچنین ممکن است ظاهر شدن لکه‌های تیره یا روشن و کبود شدن و خون مردگی در محل تزریق اتفاق بیافتد. گرچه در بین بیمارانی که مزوتراپی انجام داده‌اند، تنها التهاب رایج بوده است که موقتی خواهد بود و پس از مدت کوتاهی خودبه‌خود رفع می‌شود.

عوارض مزوتراپی

برای درمان به چند جلسه مزوتراپی نیاز است؟

تعداد جلسات مزوتراپی به شرایط شما و نیاز پوستتان به درمان بستگی دارد. جلسات مزوتراپی بین ۸ تا ۱۵ جلسه متغیر است و فواصل بین جلسات نیز فرق دارد. معمولا جلسات آخر در فاصله زمانی طولانی‌تر نسبت به جلسات اول انجام می‌شوند.


قبل و بعد از مزوتراپی چه مراقبت‌هایی باید انجام شود؟

این روش درمان نیازی به مراقبت‌ خاصی ندارد، بیمار می‌تواند بلافاصله بعد از درمان به کارهای روزمره خود بپردازد و مراقبت‌هایی که توسط دکتر به شخص مراجع توصیه می‌شود جزو مراقبت‌های عمومی پوست و مو است.

  • اگر مزوتراپی را برای موی سر انجام می‌دهید، شب یا صبح قبل از مزوتراپی سر خود را بشویید و سعی کنید آب و مایعات فراوان بنوشید.
  • از چند روز قبل از جلسه درمانی مصرف داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن را قطع کنید و اگر از داروهای ضد انقعادی یا رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، حتما از قبل به پزشک خود اطلاع دهید.
  • حداقل تا ۲۴ ساعت قبل و بعد از درمان از مواد مراقبتی پوست و مو و حالت دهنده‌های مو و مواد آرایشی استفاده نکنید.
  • تا ۸ ساعت پس از انجام مزوتراپی سر خود را نشویید و حمام نکنید. سه روز بعد از مزوتراپی می‌توانید حمام بروید. اما تا یک هفته بیش از ۱۵ دقیقه در حمام نمانید و از آب خیلی گرم برای استحمام استفاده نکنید.
  • همچنین تا دو روز بعد از جلسه درمانی ورزش نکنید، چون ورزش باعث تعریق و خروج محلول مزوتراپی از پوست می‌شود.
  •  اگر در پوستتان برآمدگی‌هایی ظاهر شد، به این معنا است که به ترکیبات محلول مزوتراپی حساسیت داشته‌اید. در این صورت سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

مزوتراپی چه کاربردهایی دارد و برای درمان چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

1. برای درمان لکه‌ها و اسکارها می‌توان کوکتل مزوتراپی را به شکلی تهیه کرد که باعث کم شدن لکه‌های پوستی شود. لکه‌های پوستی به دلیل فعالیت سلول‌های پوستی خاصی به نام ملانوسیت‌ها به وجود می‌آیند. بعضی از موادی که در سرم مزوتراپی موجود است می‌توانند فعالیت ملانوسیت‌ها را کنترل کنند. به همین خاطر می‌توان از مزوتراپی برای کاهش بعضی از لکه‌ها یا پیگمنتیشن ناشی از آفتاب استفاده کرد.

2. این روش درمان برای محو کردن جای زخم و آثار به جا مانده از آکنه‌ها و جوش‌ها نیز استفاده می‌شود. به ویژه اگر جای آکنه به فرورفتگی پوستی مبدل شده باشد.
هیالورونیک اسید موجود در کوکتل به پوست حجم می‌دهد و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسیدهای موجود در کوکتل نیز با اثرات ضدالتهابی خود، پوست را تحریک می‌کنند و باعث ترمیم و بازسازی آن می‌شوند.

3. کاربرد دیگر مزوتراپی درمان ریزش مو و تحریک مو برای رشد مجدد است. مزوتراپی با بهبود خونرسانی و تحریک سلول‌های پوستی برای تولید فاکتورهای رشد، بازسازی آن‌ها با ایجاد آسیب‌های کوچک توسط سوزن مخصوص، تغذیه فولیکول‌های مو با تزریق ویتامین‌ها و مواد مغذی که در کوکتل وجود دارند و رساندن مستقیم داروهای ضد ریزش مو و تقویتی به فولکیول‌ها، باعث رشد سریع‌تر و درمان ریزش موها می‌شود.برای تثبیت اثرات مزوتراپی ابتدا باید چند جلسه درمانی طی شود سپس جلسات را با فواصل زمانی طولانی‌تر تکرار کرد.

مزوتراپی و رشد مو

4. در پایان باید بگوییم گاهی از مزوتراپی به عنوان روشی برای کم کردن وزن و از بین بردن چربی‌های اضافی بدن استفاده می‌کنند. در واقع این روش می‌‌تواند چربی‌های اضافی زیر پوست را کم کند و موجب سفت شدن و کم شدن شل شدگی پوست شود. گرچه نباید از این روش لاغری انتظار معجزه داشت. ذخایر چربی در سلولیت‌ها در نواحی ران و شکم و قسمت‌هایی مثل چانه و غبغب به شکلی هستند که پزشکان با تزریق آنزیم‌های خاصی می‌توانند آن‌ها را تجزیه کنند تا به مرور از آن محل حذف شوند.


سوالات متداول درباره مزوتراپی

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning