آشنایی با انواع مشکلات و بیماری‌های مو

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
مشکلات و بیماری‌های مو

مو یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی است که در برخورد با افراد بسیار به چشم می‌آید. بدون شک مو با افزایش سطح اعتماد به نفس رابطه مستقیمی دارد. به همین دلیل مراقبت از آن به یکی از نگرانی‌های افراد به ویژه بانوان تبدیل شده است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع بیماری مو و مشکلات مو آشنا کنیم و برای آن‌ها راه حلی معرفی کنیم. پس تا آخر با ما همراه باشید.

1. شوره سر

به دانه‌های کوچک و سفیدی که هنگام شانه زدن روی لباس می‌ریزد شوره می‌گویند. شوره باعث خارش سر می‌شود.

علت به وجود آمدن شوره

قارچ‌های موجود در کف سر علت اصلی به وجود آمدن شوره است. البته ناگفته نماند که این قارچ‌ها روی پوست سر بسیاری از افراد وجود دارد که باعث شوره نمی‌شود.عوامل مختلفی با تاثیر روی این قارچ‌ها شوره به وجود می‌آورد که عبارتند از:

  •  التهاب پوست سر که باعث افزایش تقسیم سلولی در کف سر می‌شود و محیط را برای رشد قارچ و زدن شوره فراهم می‌کند.
  • استرس و اضطراب می‌تواند دلیل ایجاد شوره سر باشد.
  • هوای سرد یکی از عوامل مهم در زدن شوره سر است.
شوره سر

درمان شوره

شستشو مو و کف سر با شامپو‌های ضد شوره که حاوی زینک، کتوکونازول و سلنیوم سولفید است در جلوگیری از شوره سر موثر است. خوردن غذاها و سبزیجات حاوی ویتامین B نیز به کنترل شوره کمک می‌کند. همچنین مصرف ماست پروبیوتیک به دلیل داشتن باکتری‌های مفید می‌تواند در جلوگیری از این مشکل مفید باشد.


2. موخوره

به شکافتن تار مو و تقسیم شدن آن به دو قسمت موخوره می‌گویند که معمولا در اثر خشکی مو به وجود می‌آید.عواملی که باعث به وجود آمدن موخوره می‌شوند عبارتند از:

  •  رنگ کردن موها به طور مداوم
  • کمبود مواد مغذی در بدن
  • گرما زیاد
  • شانه کردن مو خیس
  • خشک کردن مو با حوله
  • استفاده فراوان از سشوار، اتو مو و غیره
مو خوره

انواع موخوره و درمان آن

موخوره به شکل‌های دوشاخه، سه شاخه، درختی، دوشاخه دوبل، گره‌ای، پر شکل، ناقص و غیره به وجود می‌آید. اگر موخوره درمان نشود باعث سست شدن ریشه مو و در نتیجه ریزش آن خواهد شد. برای جلوگیری از موخوره بهتر است سالی دو تا سه بار انتهای موها را به اندازه یک یا دو سانت کوتاه کنید. از ماسک مو برای آب‌رسانی به مو استفاده کنید. همچنین رژیم غذایی‌تان آب، سبزیجات و میوه بیشتر داشته باشد تا رطوبت موها تامین شود.


3. بیماری مو آلوپسی

وقتی موهای ناحیه‌ای از سر، ریش، ابرو یا نقاطی از بدن که حاوی مو هستند به صورت گرد، مانند سکه ریزش می‌کند، ریزش سکه‌ای یا آلوپسی اتفاق افتاده است.  آلوپسی در انواع مختلفی وجود داردکه هرکدام باعث ریزش مو در یک ناحیه از سر و بدن می‌شوند. در نوع اول مو به شکل منطقه‌ای و در ناحیه‌های محدودی می‌ریزد و در نوع دوم ریزش موهای پشت سر و گوش رخ می‌دهد. در نوع سوم ممکن است موهای ابرو، مژه یا سایر نقاط بدن ریزش پیدا کند و در نوع آخر تمام موهای بدن می‌ریزد و هیچ مویی روی بدن باقی نمی‌ماند.

درمان آلوپسی

درمان این بیماری بر اساس سرکوب سیستم ایمنی در ناحیه‌ای است که ریزش دارد. البته این راه درمان قطعی نیست و ممکن است برای همه افراد نتیجه‌بخش نباشد. بیشتر افرادی که ریزش موهای آن‌ها کمتر از 50% بوده است، پاسخ بهتری به درمان آلوپسی نشان داده‌اند.

آلوپسی

تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون یکی از روش‌های رایج برای درمان آلوپسی است. این کار به دست یک متخصص انجام می‌شود. مراحل کار به این شکل است که با یک سوزن ریز اطراف ناحیه‌ای را که ریزش پیدا کرده است، تزریق انجام ‌می‌دهند. انجام این کار ممکن است درد و سوزش داشته باشد.

محلول ماینوکسیدیل

مالیدن محلول ماینوکسیدیل 5% هر دو روز یک مرتبه و بعد از آن استفاده از کرم کورتیزون می‌تواند باعث رشد مجدد مو شود.


4. بیماری مو مرواریدی

علت نام‌گذاری مروارید روی این بیماری، تشابه دانه‌های مرواریدی شکلی است که در اثر استفاده بیش از حد از سشوار و وسایل حرارتی، به وجود می‌آیند. در این بیماری قسمتی از موها در یک یا چند نقطه متورم می‌شوند و دانه مرواریدی شکلی را به وجود خواهند آورد که باعث ضعف و شکنندگی مو می‌شود. عواملی که باعث ایجاد بیماری مرواریدی می‌‌شوند عبارتند از:

  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک
  • کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • استرس و اضطراب
  • کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید

درمان بیماری مرواریدی

برای درمان این بیماری ابتدا لازم است بدانید کدام یک از دلایل بالا باعث شده است که مو شما دچار بیماری مروارید شود.  اگر در اثر کمبود ویتامین و مواد معدنی بود بهتر است در رژیم غذایی‌تان از این مواد استفاده کنید. در صورتی که بقیه موارد گفته شده دلیل این بیماری بودند، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از سایر بیماری‌ها نیز جلوگیری شود. ناگفته نماند که استفاده از سشوار و وسایل حرارتی را که برای مو استفاده می‌کنید، باید به حداقل برسانید تا از بروز این بیماری جلوگیری شود.


5. کچلی

کچلی یکی از بیماری‌های قارچی است که در اثر نبود بهداشت و قرار گرفتن پوست سر در محیطی مرطوب و گرم برای مدت طولانی به وجود می‌آید. این بیماری بسیار مسری است و اگر در کنار شخصی که این بیماری را دارد قرار بگیرید شما نیز دچار کچلی می‌شوید. این بیماری از طریق حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه نیز قابل انتقال است. کچلی بیشتر در کودکان مشاهده شده است و در بزرگسالان به ندرت اتفاق می‌افتد.
مواردی که ابتلا شدن به کچلی را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • تماس با فردی که کچلی دارد
  • حیوانات خانگی
  • غفلت از سایر بیماری‌های قارچی بدن
  • عرق کردن ناحیه سر
  • استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند حوله، بالشت، ملحفه، برس و غیره.
بیماری کچلی

درمان کچلی

درمان نکردن به موقع کچلی می‌تواند باعث شود بیماری به سایر نقاط بدن سرایت کند. همچنین باعث طاسی و ریزش مو به طور دائم نیز خواهد شد. محلول ماینوکسیدیل می‌تواند در درمان کچلی موثر باشد. فیناستراید نیز در رشد مجدد موها موثر است.


6. شکنندگی موها

شکنندگی موها عارضه‌ای است که نه‌تنها زیبایی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه نشانه‌ای از سالم نبودن‌مان است اگر به هر علتی، تار موها ضعیف شود و رطوبت خود را از دست بدهد، با هر فشار اندکی دچار شکستگی  از قسمت‌های مختلف می شوند و کنده می‌شود. این ریزش می‌تواند رشد یکنواخت موها را مختل کند به طوری که قبل از به پایان رسیدن چرخه کامل عمر هر تار مو، شاهد ریزش آن خواهیم بود. عواملی که باعث به وجود آمدن شکنندگی موها می‌شوند عبارتند از:

  • بیماری
  • فقدان رطوبت و چربی
  • دستکاری فیزیکی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • استرس

برای معالجه موهای شکننده ابتدا باید علت آن را پیدا کنیم و پیش از هر کاری باید مو را تا حد امکان کوتاه کرد.

در پایان باید بگویید، داروهای نام برده شده در این مقاله صرفا برای آشنایی شما عزیزان با آن‌ها است. بنابراین، در صورت تجربه هر یک از علامت‌های ذکر شده باید با دکتر متخصص مشورت کنید.


سوالات رایج در مورد بیماری های مو

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning