دوره‌های ضروری که هر آرایشگر حرفه‌ای باید طی کند

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
دوره‌های ضروری که هر آرایشگر باید طی کند

آنچه در مقاله دوره های آرایشگری برای حرفه ای تر شدن خواهید خواند:

می‌توان گفت پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل عصر حاضر برای خانم‌ها و حتی آقایان، شغل آرایشگری است. آرایشگر شدن نیازی به قبولی در کنکور یا گذراندن دوره‌های آموزشی طولانی مدت ندارد.
تنها کافی است مقداری سرمایه داشته باشید، دوره‌های آموزشی مخصوص به این شغل را بگذرانید و سپس برای مدتی، کنار یک آرایشگر ماهر کار کنید.
اکثر خانم‌های ایرانی برای گذراندن دوره‌های آرایشگری به خارج از کشور می‌روند و پس از اخذ مدرک موردنظر، برای شروع کار و باز کردن آرایشگاه به ایران باز می‌گردند.

البته برای طی کردن دوره‌های آرایشگری، لزوما نیازی نیست به خارج از کشور سفر کنید؛ بلکه در کشور خودمان نیز تعداد بی‌شماری دوره‌های آرایشگری حرفه‌ای برگزار می‌گردد که می‌توانید در آن‌ها شرکت و مدرک مورد نظرتان را بگیرید.
اکنون ممکن است این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که برای تبدیل شدن به یک آرایشگر حرفه‌ای، چه مهارت‌هایی باید داشته باشیم؟
تبدیل شدن به یک آرایشگر حرفه‌ای، نیازمند گذراندن چندین دوره آموزشی است که در ادامه مطلب به شکل جداگانه توضیح خواهیم داد. البته این دوره‌ها اجباری نیستند و می‌توانید هر کدام از آن‌ها را به‌ دلخواه خود انتخاب کنید.

دوره ضروری آرایشگری

آموزش آرایشگری و گریم مقدماتی

این دوره آموزشی، اولین دوره‌ای است که تمام هنرجویان باید آن را فرا گیرند. هنرجو در این دوره، نکات اساسی گریم و مبانی آرایش صورت را می‌آموزد.
همچنین در این دوره، هنرجویان با مواد و ابزار آرایشگری آشنا می‌شوند، نحوه استفاده صحیح از تمامی ابزار را یاد می‌گیرند و طریقه رعایت بهداشت وسایل و ابزار را می‌آموزند.

علاوه بر این، آموزش‌های اساسی و بنیادی دیگری مانند آماده‌سازی پوست قبل از آرایش، زیرسازی پوست برای شروع آرایش صورت و رفع نواقصی مانند جوش، لک و چروک پوست به افراد داده می‌شود.


آموزش تخصصی گریم و میکاپ

این دوره همان‌طور که از اسم آن پیداست، از دوره قبلی تخصصی‌تر است و مربیان اصول و مبانی تخصصی آرایش و گریم را به هنرجویان می‌آموزند.
همچنین هنرجویان در این دوره، اصول مهم و تخصصی دیگری مانند کانتورینگ و معادل‌سازی چهره و ماندگاری و فیکس کردن آرایش را می‌آموزند.
در دوره آموزشی تخصصی گریم و میکاپ، هنرجویان انواع مختلف آرایش را از جمله آرایش خلیجی، لایت و اروپایی را می‌آموزند و نحوه تشخیص آرایش مناسب برای هر صورت و چهره را فرا می‌گیرند.

کلاس های آرایشگری

آموزش اکستنشن مو

اکستنشن مو یعنی اضافه کردن مقدار متغیری از موی مصنوعی یا طبیعی به سر افراد. معمولا خانم‌هایی که موهای آسیب‌دیده یا کم‌پشتی دارند، از این روش برای پر پشت‌تر شدن موهای خود استفاده می‌کنند.
علاوه بر این، اکستنشن مو برای جبران کردن کوتاهی بیش از حد مو به کار می‌رود؛ زیرا موهای خیلی کوتاه را نمی‌توان شنیون کرد یا مدل داد.

در دوره‌های آموزشی اکستنشن مو، هنرجویان روش‌های مختلف اکستنشن موی مصنوعی و طبیعی را برای افراد مختلف با جنس موی متنوع می‌آموزند.


آموزشی تخصصی شنیون

همان‌طور که می‌دانید، شنیون عبارت است از بستن مو یا مدل دادن به آن و روش‌های بسیار متفاوتی در سراسر دنیا دارد.
معمولا کسانی که در دوره‌های آموزشی آرایشگری ثبت‌نام می‌کنند، سراغ دوره‌های آموزشی تخصصی شنیون نیز می‌روند؛ زیرا معمولا کسانی که برای آرایش و میکاپ به آرایشگاه می‌آیند، درخواست شنیون و بستن مو را نیز دارند.

در این آموزش، انواع شنیون‌های اروپایی، خلیجی و بسیاری از مدل‌های شنیون پرطرفدار دیگر به هنرجویان آموزش داده می‌شود.
همچنین هنرجویان در کنار آموزش موارد بالا، نکاتی مانند آشنایی با مواد و ابزار درجه ‌یک و درجه دو در شنیون، آشنایی با انواع مو، نحوه صاف کردن یا فر کردن مو، جدیدترین روش‌های شنیون و آرایش مو و چگونگی فیکس کردن شنیون برای ساعت‌های طولانی را یاد می‌گیرند.

آموزشی تخصصی شنیون

آموزش رنگ و مش

رنگ و مش مو در میان خانم‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که اکثر خانم‌ها بلافاصله پس از پریدن رنگ موی قبلی‌شان، برای تمدید رنگ قبلی یا رنگ جدید به آرایشگاه مراجعه می‌کنند.
به همین دلیل، دوره آموزش رنگ و مش از پرطرفدارترین و ضروری‌ترین دوره‌های آرایشگری هست که هر آرایشگری باید آن را به خوبی بلد باشد.

در دوره‌های آموزشی رنگ و مش، مربی‌ها نکاتی مانند آشنایی با ابزار و مواد رنگ کردن مو، آشنایی با انواع ساختار و بافت مو، انتخاب رنگ موی مناسب، هایلایت مو و آشنایی با انواع مختلف مش را به هنرجویان می‌آموزند.
پس از فراگیری این نکات ابتدایی و اساسی، هنرجویان باید موارد مهم دیگری مانند اجرای رنگساژ، رنگ کردن موهای سفید، مراقبت از موهای رنگ‌شده، اصول روشن یا تیره کردن مو، انجام آمبره و سامبره و بالیاژ، اصول جلوگیری از آسیب دیدن مو حین رنگ زدن و چگونگی شست و شوی مو پس از رنگ را فرا گیرند.


آموزش کاشت ناخن

کاشت ناخن اخیرا محبوبیت زیادی میان خانم‌ها پیدا کرده است. علی‌رغم اینکه تا چند سال پیش خبری از کاشت ناخن در آرایشگاه‌ها نبود، می‌توان گفت جدیدا تمام آرایشگاه‌های زنانه سطح کشور از این خدمات برخوردارند.
دوره آموزش کاشت ناخن به دلیل آسان بودن، دوره آموزشی مورد علاقه بسیاری از هنرجوهای آرایشگری است. کاشت ناخن نیاز به تمدید دائم دارد و به همین دلیل یکی از پردرآمدترین زیر مجموعه‌های حرفه آرایشگری به شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید تبدیل به یک ناخن کار حرفه‌ای شوید، باید دوره‌هایی از قبیل آشنایی با مواد و ابزار مورد نیاز برای مانیکور و پدیکور، آشنایی با ساختار ناخن، توانایی درست کردن ناخن، انواع کاشت ناخن و جدیدترین دیزاین‌های ناخن را بگذرانید.

آموزش کاشت ناخن

آموزش کاشت مژه

این دوره نیز مانند دوره آموزشی کاشت ناخن، نیازمند تجهیزات و وسایل خاصی نیست و تنها کاری که باید کنید این است که این حرفه را به شکل تخصصی یاد بگیرید.
در دوره‌های آموزشی کاشت مژه، هنرجویان اصولی مانند روش کاشت مژه به شکل طبیعی، چگونگی لیفت و لمینت مژه، نحوه برداشتن مژه‌های مصنوعی و کار با ریمور (remover)، انجام اکستنشن مژه و چگونگی ترمیم مژه‌های کاشته شده را می‌آموزند.


کوتاهی مو و هیرکات (haircut)

کوتاهی مو یکی از چالش برانگیزترین خدماتی است که مربی‌های آرایشگری به مشتریان ارائه می‌دهند. اگر آرایشگر فردی حرفه‌ای نباشد و مهارت لازم را برای کوتاهی مو نداشته باشد، ممکن است باعث ایجاد اشتباهی جبران‌ناپذیر شود.
به همین دلیل، تنها افرادی که از مهارت و استعداد کافی برای انجام این کار برخوردارند، باید پا به این عرصه بگذارند.
برای اینکه تبدیل به یک آرایشگر حرفه شوید، یادگیری مواردی مانند آشنایی با جدیدترین مدل‌های کوتاهی مو، نحوه استفاده از قیچی هرکات و شانه، جدا کردن اصولی موها، تشخیص مدل موی مناسب برای هر چهره، آشنایی با انواع فرم سر، گردن و پیشانی و آشنایی با جنس و حالت‌های مختلف مو مواردی الزامی به شمار می‌آیند.

قیچی کوتاهی مو

نکات پایانی در خصوص ورود به حرفه آرایشگری

ورود به حرفه آرایشگری هر چند به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد، اما کسب برخی مهارت‌ها و توانمندی‌ها از الزمات ورود به این حرفه رنگارنگ است.

  • کسی در حرفه آرایشگری موفق خواهد بود که تیپ شخصیتی مناسب این حرفه را داشته باشد. یعنی خدمت رسانی را با علاقه انجام دهد عاشق و بسیاری اجتماعی و خون گرم باشد.
  • در حرفه آرایشگری میزان موفقیت کسی که ذوق هنری دارد مثل کسی که بهترین مدل مو و یا رنگ مو را با توجه به چهره و رنگ پوست افراد به آنها پیشنهاد می‌دهد با کسی که از چنین توانایی برخوردار نیست یکسان نخواهد بود.
  • بعد از اموزش های لازم بهتر است به عنوان دستیار و یا همکار در آرایشگاه‌های مختلف کار کنند و این کار از طرف آنها به این دلیل صورت می‌گیرد که آنها دوست دارند پس از کسب تجربه لازم آرایشگاه مستقل خود را تأسیس کنند تا بتوانند در این حرفه موفق شوند.
  • توجه داشته باشید که دامنه فعالیت آرایشگاه‌های مردانه و زنانه با یکدیگر متفاوت است، لذا درآمدهای متفاوتی نصیب آنها خواهد شد. در آرایشگاه‌های مردانه معمولاً خدمات پیرایش و حالت دادن موها، رنگ کردن موها، مراقبت از پوست و مو ارائه می‌شود. اما در آرایشگاه‌های زنانه خدماتی که ارائه می‌شود از وسعت بسیاری برخوردار است.

شاید ورود به حرفه آرایشگری ساده و آسان باشد، اما آنچه اهمیت دارد ماندن در این حرفه و موفقیت در آن است. امروزه سالن‌های آرایشی بسیاری وجود دارند که در امر ارائه خدمات مختلف و جذب مشتری بسیار موفق عمل کرده‌اند. کسی که می‌خواهد وارد حرفه آرایشگری شود، بهتر است قبل از شروع به کار به برخی از این سالن‌ها سر زده و با پرسنل آن‌ها در مورد این حرفه، معایب و مزایای آن، میزان درآمد و غیره صحبت کند. آن‌ها چون به صورت مستقیم درگیر کار هستند می‌توانند اطلاعات واقعی‌تر و عینی‌تری را در اختیار فرد قرار دهند.

حتی فرد با مراجعه به این سالن‌ها می‌تواند اطلاعاتی در خصوص دکوراسیون داخلی آنجا کسب کند و با دیدن چند آرایشگاه شیک و زیبا و با الهام گرفتن از آنها دکوراسیون داخلی منحصر به فردی را برای آرایشگاه خود ایجاد نماید. نحوه نوبت دهی به مشتریان، نحوه خوشامد گویی به آن‌ها، ارائه خدمات مرتبط با شست و شو، نحوه سرویس دهی به آنها، لباس فرم پرسنل آرایشگاه و غیره از دیگر اطلاعاتی است که هنگام این مراجعه‌ها به دست می‌آید.


سوالات رایج در مورد دوره های آرایشگری

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning