همه اطلاعاتی که درباره کراتینه لازم دارید

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
اطلاعاتی درباره کراتین

آنچه در مقاله کراتینه مو خواهید خواند:

کراتینه کردن مو یک روش جذاب برای صاف و براق کردن موها است، کافیست به تصاویر موهای کراتینه شده نگاه کنید تا متوجه زیبایی موهای تغییر یافته بشوید. مخصوصا اگر موهایتان بر اثر رنگ یا استفاده از اتو مو آسیب دیده یا موهای وز و فر داشته باشید این روش حتما دل شما را خواهد ربود چون موهایتان نرم و ابریشمی می‌شود. اما کراتینه کردن مو نیز همانند استفاده از سایر مواد لوازم آرایشی بی خطر نیست و احتمال دارد مناسب شما نباشد. پس قبل از هر اقدامی با این روش، فواید و مضرات آن آشنا شوید و بعد تصمیم بگیرید.

کراتینه کردن موها

تعریف کراتین به زبان ساده

کراتین پروتئینی است که در مو، ناخن‌ و در بافت اپیتلیوم پوست به طور طبیعی وجود دارد. پس هر چقدر میزان کراتین مو در افراد بیشتر باشد، موهایی سالم‌تر، نرم‌تر و صاف‌تر خواهند داشت. در نتیجه افرادی که موهای آسیب دیده یا وز دارند به سراغ کراتینه کردن موهایشان می‌روند. با این روش که یک روش شیمیایی به حساب می‌آید منافذ موها با پروتئین‌های مفید پر شده و دوباره حالتی شاداب و صاف پیدا می‌کند.


چه افرادی بهتر است موهایشان را کراتینه کنند؟

همانطور که در بالا گفتیم کراتینه یکی از ترکیبات طبیعی مو است و افرادی با موهای زبر، مجعد، فرفری، آسیب دیده و ضخیم با کراتین کمتر در موهایشان نسبت به سایر افراد به سمت کراتینه کردن موهایشان می‌روند. اگر موهای شما هم جزو این دسته افراد باشد حتما تجربه ناخوشایندی از موهایی که شانه نمی‌شوند، مدام گره می‌خورند یا ظاهرشان همیشه نامرتب است دارید.

با کراتینه کردن در واقع تمامی این مشکلات ناراحت کننده برطرف می‌شود و برای اولین بار که شانه می‌کشید تفاوت را احساس می‌کنید، شانه از لای موهای نرم و ابریشمی شما به راحتی رد می‌شود و حتی در باران حالتش ثابت باقی می‌ماند. البته اگر موهای شما نازک هست فکر کراتینه کردن را از ذهنتان بیرون کنید. کراتینه برای افرادی با موهای ضخیم و فرفری مناسب است.

کراتینه کردن موها

کراتین کردن به چه صورت انجام می‌شود؟

بهترین روش برای کراتینه کردن موها رفتن به سراغ متخصصین این کار است. برای این کار به سالن‌های آرایشی شناخته شده که از مواد مرغوب استفاده می‌کنند مراجعه کنید تا با توجه به موهای شما از میزان مناسب مواد کراتینه استفاده کنند. دقت کنید اگر آرایشگاه از مواد نامرغوب کراتینه استفاده کند موهای شما به شدت آسیب می‌بینید و کراتینه نکردن بهتر از استفاده از مواد کراتینه مو است.


چرا برخی با کراتین کردن موها مخالف هستند و چه ضرری برای مو دارد؟

همانند تمامی کارهای روی کره زمین کراتینه کردن نیز موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. حتما شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که موهایشان را کراتینه کرده‌اند و مدام از لذت زیبایی، شادابی و صافی آن صحبت می‌کنند و اینکه حتما شما باید این کار را امتحان کنید. در عوض افراد زیادی می‌گویند این کار برای بدن ضرر دارد. در ادامه می‌خواهیم عوارض کراتینه کردن را بگوییم تا اگر بر سر دو راهی قرار گرفته‌اید راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید:

1. مواد کراتین حاوی فرمالدئید هستند

در تمامی محصولات آرایشی همانند رنگ مو، لاک ناخن، محصولات پاک کننده و غیره فرمالدئید وجود داشته و باید بدانید طبق گفته مؤسسه‌‌ی بین‌المللی تحقیقات سرطان و مؤسسه‌ی ملی سم شناسی این ماده سرطان‌زا بوده و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. در نتیجه هر چقدر میزان فرمالدئید و مدت زمان تماس افراد با آن بیشتر باشد احتمال سرطان‌زایی بیشتر می‌شود و افراد به خصوص آرایشگرها بیشتر باید مراقب باشند. علاوه براین فرمالدئید می‌تواند باعث این موارد بشود:
ابتلا به بی خوابی، سردرد، حالت تهوع، سوزش و خارش چشم‌ها، تحریک بینی و گلو، تاول زدن پوست سر، ریزش و سوختن موها، افسردگی و تغییر خلق و خو

۲. در افراد حساس ایجاد آلرژی می‌کنند

خیلی از افراد نسبت به مواد آرایشی حساسیت دارند و تنها باید از مواد خاصی استفاده کنند. بنابراین اگر جزو این دسته افراد هستید کراتینه کردن مو برای شما مناسب نیست. ممکن است در ابتدا موهای خوش حالت به دست آورید ولی احتمال دارد با علائمی همانند ایجاد خارش و دانه‌های قرمز رنگ روبرو شوید.

۳. کراتینه کردن مناسب افراد باردار نیست

اگر باردار هستید نباید در معرض مواد کراتینه مو قرار بگیرید. این مواد برای شما و جنین خطرناک است.


روشهای جایگزین کراتینه کردن چیست؟

با توجه به مواردی مطرح شده در بالا اگر تصمیم گرفته‌اید موهایتان را کراتینه نکنید ما روشهای جایگزین را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این روشها طبیعی هستند و خطری برای سلامتی شما ندارند.

1. به رژیم غذاییتان توجه کنید

یک دفترچه یادداشت بردارید و در طول روز غذاهایی را که مصرف می‌کنید بنویسید. آیا از مواد مغذی استفاده می‌کنید و در رژیم شما به میزان کافی میوه و سبزیجات وجود دارد؟ بدن ما همواره نشان دهنده موادی است که وارد بدن ما می‌شوند پس دقت کنید در رژیم غذایی روزانه خود حتما از مواد غذایی دارای آهن، ویتامین E، مس، منیزیم و سلنیوم استفاده کنید. اگر نمی‌دانید در طول روز چه نوع رژیم غذایی را رعایت کنید حتما با متخصص تغذیه در این مورد مشورت کنید، بعد از گذشت یک ماه متوجه تغییرات به وجود آمده در ظاهرتان می‌شوید.

2. قبل از خواب با روغن موهایتان را ماساژ دهید

روغن‌ها مواد طبیعی ارزشمند و قابل دسترس در هر جایی هستند و باعث بهبود کیفیت، قدرت و ضخامت موی شما می‌شوند. اگر این روش سنتی را دوست ندارید کافیست یک مدتی امتحان کنید تا نظرتان عوض شود. برای این کار به سراغ روغن نارگیل بروید و قبل از خواب روغن نارگیل را کمی گرم کرده روی دستهایتان بریزید، سپس موها و کف سرتان را حسابی روغن بمالید و اجازه دهید در طول شب روی سر شما بماند. جالب است بدانید روغن نارگیل حتی برای شوره سر و مو خوره هم مناسب است و پس از مدتی باعث بهبود می‌شود.

ماساژ موها با روغن

3.ماسک موی خانگی درست کنید

دستورالعمل ماسک‌های زیادی برای تقویت و نرم کردن مو وجود دارد. شاید در نظرتان تاثیرشان کوتاه مدت باشد ولی طبیعی هستند و هیچ ضرری برای شما ندارند. پس دست به کار بشید و موهایتان را با استفاده از ماسک زیبا و جذاب کنید.
مثلا می‌توانید روغن زیتون، عسل یا آووکادو را با مواد پروتئینی مثل تخم مرغ ترکیب کنید و یک ترکیب عالی برای موهایتان بسازید.


نتیجه گیری

کراتینه کردن مو نیز همانند سایر مواد آرایشی و شیمیایی ساخته شده بی خطر نیست و می‌تواند آسیب رساننده باشد. این مواد همانقدر که می‌تواند درخشندگی و زیبایی را به موهایتان برگرداند احتمال دارد به بدن شما آسیب برساند. آسیب‌های همانند سرطان و حساسیت‌های پوستی از احتمالات استفاده از این مواد هست. روشهای جایگزین این عمل نیز وجود دارند که با مطالعه مقاله می‌توانید تصمیم بگیرید موهایتان را کراتینه کنید با به سراغ این روش‌ها بروید.

سوالات رایج در مورد کراتینه مو

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning