دلایل خشکی مو چیست؟ چطور با آن مقابله کنیم؟

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
دلایل خشکی مو

یا از اینکه موهایتان خشک شده است ناراحتید و تمایل دارید دلیل آنرا بدانید؟ ما در این مطلب درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد که چرا موها خشک می‌شوند، و حالا چه کارهایی می‌توانید برای جلوگیری از خشک شدن موهایتان انجام دهید. پس با ما همراه باشید.


چرا موها خشک می‌شوند؟

موهای شما ممکن است به دو دلیل خشک شود. اول ممکن است زمانی خشک شوند که پوست سرتان برای رطوبت‌رسانی به موها، چربی کافی تولید نکند. دوم زمانی که موها اجازه دهد رطوبتش از دست برود. بهرحال، هر کدام از این دو حالت که اتفاق بیفتد، حکایت از به وقوع پیوستن موضوعات دیگری دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

خشکی مو

خشکی موهای شما ممکن است بخاطر دلایل زیر باشد:

1. خشکی پوست سر

موهای شما، به صورت خودکار رطوبت ندارد. نرمی و لطافت موهای شما، به چربی که در ریشه‌های آن وجود خواهد داشت بستگی دارد. و از آنجایی که ریشه موها زیر پوست هستند، خشکی پوست سر، مساوی با خشکی موهای شما خواهد بود. اگر می‌خواهید بدانید که پوست سرتان خشک شده یا نه، باید بدانید که پوست سر کنده می‌شود و می‌ریزد، اتفاقی که ما آنرا به نام شوره سر می‌شناسیم!

2. افزایش سن

با افزایش سن شما، رطوبت و لطافت موهای شما کم می‌شود. تغییرات هورمونی پس از یائسگی نیز بر روی خشک شدن موها بی‌تاثیر نیستند.

3. شرایط محیطی

اگر در محیطی خشک و گرم زندگی می‌کنید، یا در معرض مستقیم و مداوم نور آفتاب یا باد یا آب کلر دار یا حاوی نمک هستید، ممکن است باعث خشکی موهای شما باشند.

4. از دست رفتن لایه محافظ موها

تک تک رشته موهای شما، حاوی لایه‌ای محافظند که به نام کاتیکل شناخته می‌شوند. درست مانند پشت بام خانه‌ها که برای محافظت در برابر آفتاب یا باران ایزوگام می‌شوند، کاتیکل‌ها هم موهای شما را در برابر آفتاب و حرارت محافظت می‌کنند. اگر کاتیکل موها سلامت باشد، موها نرم خواهند بود و لطافتشان حفظ می‌شود. اما اگر این لایه محافظ از موها حذف شود، رطوبت موها هم از بین رفته و موها خشک می‌شود.

بسیار خب، تا اینجا با دلایلی که چرا موهای شما خشک شده آشنا شدیم. اما نگران نباشید، خبر خوب این است که اگر احساس می‌کنید موهایتان خشک شده، با انجام کارهایی که در ادامه مقاله به آنها اشاره می‌کنیم، می‌توانید دوباره رطوبت و لطافت را به موهایتان باز گردانید، یا اینکه از خشک شدن موهایتان جلوگیری کنید.

5.بی اشتهایی عصبی:

اختلال در خوردن یا بی اشتهایی عصبی می تواند منجر به سو تغذیه شود. این می تواند باعث خشکی و شکنندگی موها ، همراه با عوارض جدی تر شود.

6. هیپوپاراتیروئیدیسم:

اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید ، غده پاراتیروئید در گردن شما مقدار کمی هورمون پاراتیروئید تولید می کند که باعث کاهش سطح کلسیم در خون می شود. کلسیم یک ماده مغذی اصلی برای سلامت مو ، و همچنین استخوان ها ، دندان ها و سایر بافت ها است. خشکی و شکنندگی مو یکی از علائم اولیه این بیماری است.

7.سندرم Menkes:

اگر به سندرم Menkes مبتلا هستید ، یک بیماری نادر ژنتیکی ، سلول های شما مس را به اندازه کافی جذب نمی کنند. جذب کم مس بر سلامت موهای شما تأثیر می گذارد و باعث خشکی آن می شود.

جلوگیری از خشکی مو

چگونه از خشک شدن موها جلوگیری کنیم؟

1. موهایتان را کوتاه کنید

اگر موهایتان خیلی خشک شده، شاید وقت آن رسیده که یک دستی به سر و رویتان بکشید و استایل موهایتان را عوض کنید! حتی اگر همین حالا موهای خیلی بلندی هم نداشته باشید، بهرحال موخوره ممکن است باعث ایجاد حس خشکی و زبری در موها باشد که با کوتاه کردن مو حل خواهد شد.

2. ویتامین مصرف کنید

همانطور که می‌دانید، برای اینکه بدنتان سلامت و پر انرژی باشد به ویتامین‌ها نیاز دارد. اما برخی از ویتامین‌ها هم هستند که مستقیما روی سلامت مو و ناخن‌های شما تاثیرگذارند. ویتامین آ، ویتامین سی، بیوتین (که بعضی وقت‌ها ویتامین H هم به آن می‌گویند) و همینطور ماده معدنی آهن، همگی به سلامت موهای شما کمک خواهند کرد.

3. امگا-۳ و انواع آنتی اکسیدان مصرف کنید

‌مصرف امگا-۳ و انواع آنتی اکسیدان از نازک شدن موهایتان جلوگیری کرده و باعث می‌شود تا سلامت و شاداب به نظر برسد. اگر می‌خواهید بدون مصرف مکمل‌های غذایی، این مواد مغذی را دریافت کنید می‌توانید ماهی‌هایی مانند سالمون، تن، ساردین و… که همگی سرشار از امگا-۳ هستند را میل کنید.

همچنین مواد غذایی دیگری مانند انواع آجیل، بلوبری، بروکلی و گوجه فرنگی هم سرشار از آنتی اکسیدان است، که از بین رفتن سلامت موها را به تاخیر می‌اندازند.

4. موهایتان را هر روز نشویید

درست است که شامپوها کثیفی و عرق را از روی موها می‌شویند، اما از سوی دیگر باعث از بین رفتن سبوم یا همان چربی طبیعی موها هم می‌شوند! سبوم است که کمک می‌کند موهای شما شاداب و پر طراوت به نظر برسد و به راحتی شانه شود و حالت بگیرد. بنابراین اگر حالا احساس می‌کنید موهایتان خشک شده است، و از طرفی هر روز به موهایتان شامپو می‌زنید، این کار را برای مدتی انجام ندهید تا تاثیرش را ببینید!

5. موهایتان را در حوله بپیچید

اگر موهایتان شکننده شده و پس از شست‌وشو به سختی حالت می‌گیرد، شاید دلیلش این باشد که پس از حمام، رطوبتش بیش از اندازه گرفته می‌شود! اگر پس از استحمام، موهایتان را باز می‌گذارید تا خشک شود، این بار موهایتان را در یک حوله بپیچید. و اگر می‌خواهید با موهای خیس بخوابید، جنس روبالشی‌تان را طوری انتخاب کنید که تمام رطوبت موهایتان را جذب نکند.

دلایل خشکی مو

6. کمتر به موهایتان حرارت بدهید

شاید حرارت دادن به موها با ابزارهای مختلف برای اینکه موهایتان را فر کنید، صاف کنید، یا به آن حجم بدهید، بخشی از روتین روزانه شما در طول سال است. حتی ممکن است که دلیل خشکی موهایتان هم همین باشد. یک تحقیق علمی جدید اثبات کرده است که استفاده از ابزارهای حرارتی مانند اتو مو برای استایل دادن به موها، هر بار آسیب قابل توجهی به موها وارد می‌کند. باز با این وجود اگر لازم بود تا سشوار بکشید، این بار حداقل ۱۵ سانت سشوار را با موهایتان فاصله دهید.

7. با آب سردتر دوش بگیرید

شاید آن آب داغ لذت بخشی که برای حمام کردن انتخاب همیشگی شماست، باعث سوختن موهای شما شده باشد. آب سرد هم مزایای خودش را دارد، یکی از آن مزایا هم این است که نه تنها باعث خشک شدن موها نمی‌شود، بلکه به رشد سریع‌تر مو نیز کمک می‌کند. پس بعد از اینکه شامپو و نرم کننده استفاده کردید، چند دقیقه‌ای موهایتان را زیر آب خنک‌تر بگیرید تا رشته موها و پوست سرتان شاداب شود.

8.کلاه بگذارید

اشعه‌ی ماورای بنفش، دقیقا به همان شکلی که روی پوست شما تاثیر منفی دارد، می‌تواند برای موهای شما نیز مضر باشد. پس اگر موهایتان خشک شده، یکی از کارهای دیگری که می‌توانید انجام دهید، این است که موهایتان را کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. اگر موهایتان در معرض آفتاب قرار گرفت، کمی به آن ژل آلوئه‌ورا بمالید تا آسیب احتمالی که به آن وارد شده ترمیم شود.

9. روغن تراپی را فراموش نکنید

روغن آرگان مراکش به یک درمان خانگی محبوب برای درمان خشکی مو تبدیل شده است. استفاده از چند قطره روغن آرگان در انتهای موهای شما ممکن است ظاهر کاملا نرم و لطیفی به آن ببخشد. سایر روغنهای اساسی مانند روغن اسطوخودوس ممکن است به جلوگیری از ریزش مو کمک کرده و از شکستگی آن جلوگیری کنند. مخلوط کردن روغن آرگان، روغن اسطوخودوس و یک روغن حامل مانند روغن نارگیل باعث می شود در گذشت زمان احساس خشکی مو کمتر شود.

روغن نارگیل یک نرم کننده طبیعی است. اگر در اثر گرما یا آفتاب موهای شما آسیب دیده باشد، شکافهای رشته های مو را پر می کند. روغن نارگیل به خصوص در نفوذ فیبرهای مو بسیار خوب است و با صاف کردن مو های شما باعث بهبود ظاهر کلی موهای شما می شود. شما می توانید یک هفته در میان موهای خشک خود را با روغن نارگیل گرم شده درمان کنید.

روغن تراپی

شما چه راه‌های دیگری برای پیشگیری از خشک شدن موها، یا ترمیم آن می‌شناسید؟ لطفا نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.


سوالات رایج در مورد خشکی مو و راه های درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning