برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

websepanta
سیمین سیمینی
date_range بهمن ۱۱, ۱۳۹۹
message نظر 0
جلوگیری از ریزش مو

اگر سن‌تان بیشتر از ۱۵ سال است، دوره‌ی پرپشتی و ضخامت موهایتان به سر آمده! از حالا به بعد، اسم بازی تغییر می‌کند به: «هر چقدر می‌توانی موهای بیشتری را روی سرت نگه دار (یا سلامت و درخشندگی‌اش را حفظ کن)!»

اگرچه ریزش مو ممکن است به دلایل متعددی همچون ژنتیک، افزایش سن، تغییرات هورمونی، کمبود مواد مغذی، سمی بودن محیط، داروهایی که مصرف می‌کنید و… اتفاق بیفتد، اینکه در رژیم غذایی‌تان تغییراتی ایجاد کنید تقریبا همیشه موثر و کمک کننده خواهد بود.خوردن مواد غذایی یا مصرف مکمل‌های غذایی صحیح، نه تنها می‌توانند سرعت ریزش موهای شما را کند کرده، یا حتی باعث جلوگیری از ریزش مو شود؛ بلکه می‌توانند به سلامت موهای شما نیز کمک کنند.

در ادامه این مطلب شما با مواد غذایی بسیار مغذی آشنا خواهید شد که ثابت شده است به سلامت موها کمک می‌کنند.


۱. اسفناج

در برخی موارد مخصوصا در مورد خانم‌ها، کمبود مواد معدنی در بدن باعث ریزش موهاست. خیلی مهم است اطمینان حاصل کنید رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی که مسبب ریزش مو هستند نباشد. اگر برای ریزش مو به پزشک مراجعه کنید، همیشه یکی از آزمایش‌هایی که انجام می‌شود بررسی سطح پروتئین، آهن، ذخیره آهن، ویتامین دی و… خواهد بود. اسفناج سرشار از آهن است که بعنوان یک نرم‌کننده طبیعی برای موها عمل می‌کند. این برگ‌های سبز، همچنین دارای امگا-۳، منیزیم، پتاسیم و کلسیم هم هستند که همه اینها کمک می‌کند موهای شما پر زرق و برق و درخشان بنظر رسیده، و مهم‌تر از همه نریزد!

ریزش مو

۲. دانه آفتابگردان

دانه، یا همان تخمه آفتابگردان، سرشار از ویتامین ب۵ است که به نام اسید پانتوتنیک هم شناخته می‌شود. این ویتامین مسئول گردش خون در پوست سر و نهایتا رشد موهای شماست. بر اساس یک تحقیق علمی که اخیرا انجام شده است، اسید پانتوتنیک مستقیما به ریزش موها مرتبط است. تنها ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان، ۲۰ درصد نیاز شما به این ویتامین را برطرف می‌کند.


۳. ماهی سالمون

بدن انسان قادر به کارهای عجیب غریبی همچون تبدیل نور خورشید به ویتامین دی استخوان ساز است! اما کارهایی را هم نمی‌تواند بکند، مثلا اینکه نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا-۳ را خودش بسازد. بنابراین جدا از اینکه مصرف مواد غذایی حاوی این اسید چرب همچون ماهی سالمون، کمک می‌کند تا تناسب اندامتان حفظ شود و از بیماری‌های مختلف دور بمانید، بلکه باعث می‌شود تا موهایتان رشد کند و سلامتش ارتقا یابد.

امگا-۳ همچنین یک ضد التهاب هم هست. بنابراین می‌تواند به ریزش موهایی که دلیلش التهاب باشد هم کمک کند. به خاطر داشته باشید بهترین حالت این است که امگا-۳ را از منابع طبیعی مانند ماهی سالمون یا ساردین دریافت کنید.


۴. چغندر

این ریشه سرخ، سرشار از مواد شیمیایی طبیعی است که به نام نیترات شناخته می‌شود. پس از اینکه این ماده غذایی در بدن شما هضم شد، این ماده شیمیایی گردش خون را در بدن شما بهبود می‌بخشد؛ بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بهتر به موهای شما منتقل خواهد شد. پس این بار که در زمستان از کنار گاری‌های لبو فروشی رد شدید، نه فقط بخاطر لذتش بلکه بخاطر سلامت موهایتان، کمی لبو یا همان چغندر نوش جان کنید!

عوامل موثر بر ریزش مو

۵. جو دو سر

جو سرشار از گلوکان‌های بتا (نوعی فیبر محلول) است. از آنجایی که هم الگوی طاسی مردانه و هم ریزش مو در خانم‌ها با مقاومت به انسولین در ارتباط است، جو دو سر یکی از مواد غذایی است که بسیار به حساسیت بدن در برابر انسولین کمک کننده است.


۶. مرغ

یک تحقیق علمی جدید نشان داده که نوعی اسید چرب اشباع نشده به نام امگا-۶ یا اسید آراکیدونیک که می‌تواند محرکی برای رشد موها باشد و ضخامت و سلامت آنرا ارتقا ببخشد، به وفور در مرغ پیدا می‌شود. تنها حدود ۱۲۸ گرم از یک مرغ پخته، حاوی ۱۵۴ میلی‌گرم اسید آراکیدونیک است.


۷. فلفل دلمه‌ای قرمز

ویتامین سی از شکنندگی موها جلوگیری می‌کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، محققان مصرف مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین سی را بر روی خانم‌هایی که مشکل ریزش مو داشته‌اند بررسی کردند. آنها پیدا کردند که این ویتامین بر روی افزایش چشم‌گیر رشد موها و همچنین توقف موقتی ریزش موها موثر بوده است. شاید حالا فکر کنید که جدی‌ترین منبع ویتامین سی پرتقال است، اما باید بدانید که تنها نصف یک فلفل دلمه‌ای قرمز متوسط، ۱۵۸ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین سی را پوشش می‌دهد! یعنی حتی ۱.۵ برابر بیشتر از مقدار مورد نیاز شما.

فلفل قرمز مناسب برای ریزش مو

۸. تخم مرغ

تخم مرغ‌ها سرشار از ویتامین ب هستند که به آنها بیوتین می‌گوییم. این ویتامین نیز مشخصا به رشد موها و به بهبود شرایط ناخن‌های شکننده کمک می‌کند. در تحقیقی که بر روی جمعی از خانم‌های دارای ریزش مو انجام شده بود، مشخص شد که ۳۶ درصد آنها به فقر ویتامین ب دچار بودند. اینکه میزان مورد نیاز بدنتان به ویتامین ب را فراهم نکنید، ممکن است دلیلی برای ریزش موهای شما باشد. پس می‌توانید برای دریافت این ویتامین به مصرف تخم مرغ، یا حتی به منابع دیگری مانند بادام، آووکادو یا ماهی سالمون روی بیاورید.


۹. عدس

عدس سرشار از پروتئین، آهن، زینک، بیوتین و همچنین فولیک اسید است. بدن برای اینکه سلامت سلول‌های قرمز خون (که مسئول رساندن اکسیژن به پوست و موها هستند) را حفظ کند، به فولیک اسید نیازمند است. پس با مصرف این ماده غذایی، در حقیقت به سلامت موهایتان کمک خواهید کرد.


۱۰. انگور

انگور به ویژه انگور سیاه حاوی ویتامین E و منبع غنی آنتی اکسیدان است که به افزایش گردش خون در پوست سر، افزایش رشد مو، درمان شوره سر، کاهش ریزش مو، درمان موخوره کمک می کند. خوردن یک فنجان انگور در روز می تواند به شما در داشتن  پوستی درخشان به موهای براق کمک کند.


۱۱. گوشت کم چرب

تا حالا توجه کرده‌اید که اگر پروتئین مصرف نکنید، عضلات بدنتان رشد نخواهد کرد؟ همین اتفاق مشابه درباره موهای شما نیز صادق است. اگر پروتئین کافی از رژیم غذایی‌تان دریافت نکنید، موهای شما آسیب خواهد دید، و به ازای موهایی که می‌ریزد (بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز)، موهای کمتری رشد خواهد کرد. بنابراین کم شدن موهایتان را شاهد خواهید بود.

خوراکی های موثر در ریزش مو

برای اینکه بیشترین مقدار و خالص‌ترین نوع پروتئین را دریافت کنید، از گوشت‌های قرمز یا سفید کم چرب و همین‌طور محلی، مانند انواع مرغ و گوساله و ماهی‌ها استفاده کنید. این نوع از گوشت‌ها، در مقایسه با انواع گوشت‌های بسته‌بندی شده و چرب و نرمی که در مارکت‌ها به فروش می‌رسند، چربی‌های اشباع کمتری داشته و برای بدن فایده بیشتری دارند.


12. آووکادو

آووکادو خوشمزه ، مقوی و منبع بسیار خوبی از چربی های سالم است. آنها همچنین منبع عالی ویتامین E هستند که میتواند رشد مو را تقویت کند. یک آووکادو متوسط (حدود 200 گرم) 21٪ از نیاز روزانه شما به ویتامین E را تأمین می کند، مانند ویتامین E، ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که با خنثی سازی رادیکال های آزاد به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند. در یک مطالعه ، افراد مبتلا به ریزش مو پس از هشت ماه مصرف مکمل ویتامینE، تا 34.5٪ رشد مو بیشتری داشتند.

ویتامین E همچنین از مناطقی از پوست مانند پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند. پوست آسیب دیده در پوست سر می تواند منجر به کیفیت پایین مو و فولیکول های مو کمتر شود. علاوه بر این، آووکادو منبع بزرگی از اسیدهای چرب ضروری است. این چربی ها توسط بدن تولید نمی شوند، اما عناصر اساسی ساخت سلول های شما هستند. کمبود اسیدهای چرب ضروری با ریزش مو ارتباط دارد.


13. صدف خوراکی

صدف یکی از بهترین منابع غذایی روی است. روی ماده معدنی است که به حمایت از چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کند. کمبود روی در رژیم غذایی ممکن است باعث افزایش تلوژن افلوویوم ، یک نوع متداول اما برگشت پذیر ریزش مو شود که ناشی از کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی است. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل روی می تواند اثرات ریزش مو ناشی از کمبود روی را معکوس کند. با این حال ، مصرف زیاد روی نیز می تواند باعث ریزش مو شود. به همین دلیل ممکن است دریافت روی از غذاهایی مانند صدف بهتر از مصرف مکمل ها باشد ، زیرا غذاها روی را در دوزهای کوچک اما سالم تأمین می کنند.

حالا نوبت نظرات شماست. بنظر شما چه منابع غذایی دیگری می‌توانند به جلوگیری از ریزش موها کمک کنند؟ لطفا نظرات خودتان را برای ما بنویسید.


سوالات رایج در مورد راه های جلوگیری از ریزش مو

دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Warning